INFORMAČNÝ LIST PREDMETU | ||||||||||||||
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach | ||||||||||||||
Fakulta: Rektorát | ||||||||||||||
Pracovisko: Ústav jazykov, spoločenských vied a akademického športu |
||||||||||||||
Kód predmetu: 29000828 | Názov predmetu: Základy podnikateľských zručností pre neekonómov | |||||||||||||
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: Forma výučby: Prednáška, Seminár Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách): Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 0,2 Externá forma štúdia (hodiny za semester): LS 2,2,26 Metóda štúdia: Prezenčná, Kombinovaná |
||||||||||||||
Počet kreditov: 6 | ||||||||||||||
Odporúčaný semester štúdia: LS | ||||||||||||||
Odporúčaný semester | Študijný program | Stupeň štúdia | Metóda štúdia | |||||||||||
2.rok LS | Počítačové siete (PS_Ing_D_sk) Informatika (INF_Ing_D_sk) Fyzikálne inžinierstvo progresívnych materiálov (FIPM_Ing_D_sk) Inteligentné systémy (IntS_Ing_D_sk) Priemyselná elektrotechnika (PE_Ing_D_sk) Elektroenergetika (EE_Ing_D_en) Hospodárska informatika (HI_Ing_D_sk) Elektroenergetika (EE_Ing_D_KM) Automobilová elektronika (AE_Ing_D_sk) Elektroenergetika (EE_Ing_D_sk) Počítačové modelovanie (PM_Ing_D_sk) Informatika (INF_Ing_D_en) Kyberbezpečnosť (KB_Ing_D_sk) |
2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. |
Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Kombinovaná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná |
|||||||||||
Stupeň štúdia: 2. | ||||||||||||||
Podmieňujúce predmety: | ||||||||||||||
Podmienky na absolvovanie predmetu: Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Klasifikovaný zápočet Priebežné hodnotenie (PH): prezentácia, semestrálny projekt Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 51% z 100%. vedomostný test Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia) |
||||||||||||||
Výsledky vzdelávania: Cieľom prednášok je interdisciplinárna príprava poslucháčov vstupujúcich na ekonomický trh práce, zvýšenie ich kvalifikačného potenciálu rozšírením a prehĺbením podnikateľského portfólia znalostí. Semináre vytvoria priestor na nácvik praktických zručností poslucháčov, proaktívne prostredie pre nadobudnutie zručností v oblasti podnikania na ktoromkoľvek stupni riadenia či výkonu. Uplatnením multidisciplinárneho prístupu obsahu predmetu sa u študentov zvýši príťažlivosť podnikania ako príležitosti, rozvinie sa podnikateľské myslenie, podporia sa proaktívne (pozitívne) podnikateľské postoje, posilní sa kreativita a inovatívny prístup, rozvinú sa prierezové a prenositeľné metakompetencie (riadenie vlastnej profesijnej dráhy, osobnostné rysy, komunikácia a prezentácia, etické hodnoty, riešenie konfliktov, vedenie ľudí a tímová práca, zosúladenie pracovného a rodinného života a pod.). Vyučovací proces prostredníctvom inovatívneho metodického prístupu vytvorí priestor na nácvik praktických zručností, proaktívne prostredie pre nadobudnutie znalostí a budovanie vedomostí v oblasti podnikania, marketingu, manažmentu, ekonómie, financií. Propagáciou najlepších podnikových iniciatív a aktivít, ako dobrých príkladov praxe, poslucháči budú môcť sledovať úspešných zamestnávateľov, firmy rôznych regiónov, miest, obcí a komunít. Nadobudnuté podnikateľské kompetencie umožnia študentom zorientovať sa v trhovej ekonomike, porozumieť princípom slobodného podnikania, pomáhať ich profesijnému i osobnostnému rastu. |
||||||||||||||
Stručná osnova predmetu: Podnikanie v praxi. Podstata a predpoklady podnikania v trhovom prostredí. Manažment podniku. Legislatívny rámec podnikania. Riziko v podnikaní a finančná analýza podniku. Financovanie podnikania. Životný cyklus podniku a ukončenie podnikania. Podnikateľský plán a marketing v podnikaní. Aktuálne pragmatické doplnenia prehľadu nových trendov, výziev v ekonomickom myslení, konaní, manažmente a vplyv súčasného politického prostredia na podnikanie. Kariéra podnikateľa z pohľadu kvalifikácie, synergia pracovného života (kariéra) a osobného života (rodina, oddych, atď.) pre pracovnú a osobnú spokojnosť. Osobnostná charakteristika podnikateľa a proces sebapoznávania. Vedenie ľudí ako cielený proces zameraný na tímovú spoluprácu. Komunikácia a prezentácia ako základné atribúty v činnosti podnikateľa Inovatívnosť a kreativita v podnikaní ako východisková báza tvorby nových koncepcií a stratégií. Implementácia etiky v podniku, v správaní a konaní podnikateľa Work-Life Balance ako prístup k rovnováhe osobného a pracovného života. |
||||||||||||||
Odporúčaná literatúra: Hrehová, D. a kol. 2015. Základy podnikateľských zručností pre neekonómov : Humanitné a spoločenskovedné aspekty podnikania. Vysokoškolská učebnica 2. časť, 1. vyd. Košice: TU, 2015. 259 s. ISBN 9788055323190. Antošová, M. a kol. 2015. Základy podnikateľských zručností pre neekonómov : Ekonomické a manažérske aspekty podnikania : Vysokoškolská učebnica 1. časť, 1. vyd. Košice: TU, 2015. 240 s. ISBN 978-80-553-2318-3. ARMSTRONG, M., STEPHENS, T. 2008. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2177-4. BUSSARD, A. a kol. 2005. Spoločensky zodpovedné podnikanie. Bratislava: Nadácia Integra, 2005. 360s. ISBN 9788024716. BORSÍKOVÁ, B., JELENČÍK, B. 2010. Od manažéra k lídrovi. Bratislava: RAABE, 2010. 90 s. ISBN 978-80-89182-49-7. DYTRT, Z. 2006. Etika v podnikatelském prostředí. Praha: Grada, 2006. ISBN 196s. ISBN 80-247-1589-9. FRANKOVÁ, E. 2011. Kreativita a inovace v organizaci. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3317-3. HALAMOVÁ, M., BELAJOVÁ, A.. 2011. Komunálna ekonomika a politika. Bratislava: Sprint 2, 2011. 260 s. ISBN 978-80-89393-38-1. CHADT, K.,KOUŘIL, L., PECHOVÁ, J. 2009. Art of Creativity aneb Kreativita jako klíčová kompetence v době změn. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2009. 136 s. ISBN 978-80-86723-82-2. JAKUBEC, M., KARDOŠ, P. KUBICA, M. 2011. Riadenie hodnoty podniku – zbierka príkladov. Bratislava: Iura Edition, 2011. ISBN 978-80-8078-379-2. KABÁTEK A., LOŠŤÁKOVÁ, O. 2010. Obchodní a manažerská prezentace. Praha: Grada Publishing a.s., 2010. 208s. ISBN 9788024733449. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. 2012. Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: SLON, 2012. 210 s. ISBN 978-80-7419-113-8 NOVÁK, M. 2011. Úvod do studia politiky. Praha: Slon 2011. 783s. ISBN 978-80-7419-052-0. PAVLÍK a kol. 2010. Spoločenská odpovědnost organizace. CSR v praxi a jak s ní dál. Praha: Grada, 2010. 176s. ISBN 978-80-247-3157-5. PLAMÍNEK, J. 2012. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. 200s. ISBN 978-80-247-2706-6. |
||||||||||||||
Odporúčané voliteľné súčasti programu: |
||||||||||||||
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: slovenský | ||||||||||||||
Poznámky: Pre úspešné absolvovanie predmetu je potrebné získať zápočet. To v sebe zahŕňa účasť študenta na vzdelávacích činnostiach priamej výučby, na cvičeniach, ako aj samostatné štúdium a aj samostatnú tvorivú činnosť študenta pri spracovaní semestrálneho zadania, projektu na stanovenú tému, v stanovenom rozsahu, v stanovenom prevedení spolu 180 h časovej náročnosti práce študenta za semester. | ||||||||||||||
Hodnotenie predmetov: Celkový počet hodnotených študentov: 1212 |
||||||||||||||
A | B | C | D | E | FX | |||||||||
75% | 21% | 1% | 0% | 0% | 3% | |||||||||
Zabezpečuje: PhDr. Mgr. Ján Mičko, PhD. |
||||||||||||||
Dátum poslednej zmeny: 01.09.2024 | ||||||||||||||
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program | ||||||||||||||