INFORMAČNÝ LIST PREDMETU
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Fakulta: Rektorát
Pracovisko: Ústav jazykov, spoločenských vied a akademického športu
Kód predmetu: 29000828 Názov predmetu: Základy podnikateľských zručností pre neekonómov
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby: Prednáška, Seminár
Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):
Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 0,2
Externá forma štúdia (hodiny za semester): LS 2,2,26
Metóda štúdia: Prezenčná, Kombinovaná
Počet kreditov: 6
Odporúčaný semester štúdia: LS
Odporúčaný semester Študijný program Stupeň štúdia Metóda štúdia
2.rok LS Počítačové siete (PS_Ing_D_sk)
Informatika (INF_Ing_D_sk)
Fyzikálne inžinierstvo progresívnych materiálov (FIPM_Ing_D_sk)
Inteligentné systémy (IntS_Ing_D_sk)
Priemyselná elektrotechnika (PE_Ing_D_sk)
Elektroenergetika (EE_Ing_D_en)
Hospodárska informatika (HI_Ing_D_sk)
Elektroenergetika (EE_Ing_D_KM)
Automobilová elektronika (AE_Ing_D_sk)
Elektroenergetika (EE_Ing_D_sk)
Počítačové modelovanie (PM_Ing_D_sk)
Informatika (INF_Ing_D_en)
Kyberbezpečnosť (KB_Ing_D_sk)
2.
2.
2.
2.
2.
2.
2.
2.
2.
2.
2.
2.
2.
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Kombinovaná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Stupeň štúdia: 2.
Podmieňujúce predmety:
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Klasifikovaný zápočet
Priebežné hodnotenie (PH):
prezentácia, semestrálny projekt
Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 51% z 100%.
vedomostný test
Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia)
Výsledky vzdelávania:
Cieľom prednášok je interdisciplinárna príprava poslucháčov  vstupujúcich na ekonomický trh práce, zvýšenie ich kvalifikačného potenciálu rozšírením a  prehĺbením podnikateľského portfólia znalostí. Semináre vytvoria priestor na nácvik praktických zručností poslucháčov, proaktívne prostredie pre nadobudnutie zručností v oblasti podnikania na ktoromkoľvek stupni riadenia či výkonu. Uplatnením multidisciplinárneho prístupu obsahu predmetu sa u študentov zvýši príťažlivosť podnikania ako príležitosti, rozvinie sa podnikateľské myslenie, podporia sa proaktívne (pozitívne) podnikateľské postoje, posilní sa kreativita a inovatívny prístup, rozvinú sa prierezové a prenositeľné metakompetencie (riadenie vlastnej profesijnej dráhy, osobnostné rysy, komunikácia a prezentácia, etické hodnoty, riešenie konfliktov, vedenie ľudí a tímová práca, zosúladenie pracovného a rodinného života a pod.). Vyučovací proces prostredníctvom inovatívneho metodického prístupu vytvorí priestor na nácvik praktických zručností, proaktívne prostredie pre nadobudnutie znalostí a budovanie vedomostí v oblasti podnikania, marketingu, manažmentu, ekonómie, financií. Propagáciou najlepších podnikových iniciatív a aktivít, ako dobrých príkladov praxe, poslucháči budú môcť sledovať úspešných zamestnávateľov, firmy rôznych regiónov, miest, obcí a komunít. Nadobudnuté podnikateľské kompetencie umožnia študentom zorientovať sa v trhovej ekonomike, porozumieť princípom slobodného podnikania, pomáhať ich profesijnému i osobnostnému rastu.
Stručná osnova predmetu:
Podnikanie v praxi. Podstata a predpoklady podnikania v trhovom prostredí. Manažment podniku. Legislatívny rámec podnikania.
Riziko v podnikaní a finančná analýza podniku. Financovanie podnikania.       Životný cyklus podniku a ukončenie podnikania. Podnikateľský plán a marketing v podnikaní.
Aktuálne pragmatické doplnenia prehľadu nových trendov, výziev v ekonomickom myslení, konaní, manažmente a vplyv súčasného politického prostredia na podnikanie.
Kariéra podnikateľa z pohľadu kvalifikácie, synergia pracovného života (kariéra) a osobného života (rodina, oddych, atď.)  pre pracovnú a osobnú spokojnosť.  
Osobnostná charakteristika podnikateľa a proces sebapoznávania.
Vedenie ľudí ako cielený proces zameraný na tímovú spoluprácu.
Komunikácia a prezentácia ako základné atribúty v činnosti podnikateľa
Inovatívnosť a kreativita v podnikaní ako východisková báza tvorby nových koncepcií a stratégií.
Implementácia  etiky v podniku, v správaní a konaní podnikateľa
Work-Life Balance ako prístup k rovnováhe osobného a pracovného života.
Odporúčaná literatúra:
Hrehová, D.  a kol. 2015. Základy podnikateľských zručností pre neekonómov : Humanitné a spoločenskovedné aspekty podnikania. Vysokoškolská učebnica 2. časť, 1. vyd. Košice: TU, 2015. 259 s. ISBN 9788055323190.
Antošová, M. a kol. 2015. Základy podnikateľských zručností pre neekonómov : Ekonomické a manažérske aspekty podnikania : Vysokoškolská učebnica 1. časť, 1. vyd. Košice: TU, 2015. 240 s. ISBN 978-80-553-2318-3.
ARMSTRONG, M., STEPHENS, T. 2008. Management a leadership. Praha: Grada, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2177-4.
BUSSARD, A. a kol. 2005. Spoločensky zodpovedné podnikanie. Bratislava: Nadácia Integra, 2005. 360s. ISBN 9788024716.
BORSÍKOVÁ, B., JELENČÍK, B. 2010. Od manažéra k lídrovi. Bratislava: RAABE, 2010. 90 s. ISBN 978-80-89182-49-7.
DYTRT, Z. 2006. Etika v podnikatelském prostředí. Praha: Grada, 2006. ISBN 196s. ISBN 80-247-1589-9.
FRANKOVÁ, E. 2011. Kreativita a inovace v organizaci. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3317-3.
HALAMOVÁ, M., BELAJOVÁ, A.. 2011. Komunálna ekonomika a politika. Bratislava: Sprint 2, 2011. 260 s. ISBN 978-80-89393-38-1.
CHADT, K.,KOUŘIL, L., PECHOVÁ, J. 2009. Art of Creativity aneb Kreativita jako klíčová kompetence v době změn. Praha: Univerzita J. A. Komenského, 2009. 136 s. ISBN 978-80-86723-82-2.
JAKUBEC, M., KARDOŠ, P. KUBICA, M. 2011. Riadenie hodnoty podniku – zbierka príkladov. Bratislava: Iura Edition, 2011. ISBN 978-80-8078-379-2.
KABÁTEK A., LOŠŤÁKOVÁ, O. 2010. Obchodní a manažerská prezentace. Praha: Grada Publishing a.s., 2010. 208s. ISBN 9788024733449.
KAŠČÁK, O., PUPALA, B. 2012. Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: SLON, 2012. 210 s. ISBN 978-80-7419-113-8
NOVÁK, M. 2011. Úvod do studia politiky. Praha: Slon 2011. 783s. ISBN 978-80-7419-052-0.
PAVLÍK a kol. 2010. Spoločenská odpovědnost organizace. CSR v praxi a jak s ní dál. Praha: Grada, 2010. 176s. ISBN 978-80-247-3157-5.
PLAMÍNEK, J. 2012. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. 200s. ISBN 978-80-247-2706-6.
Odporúčané voliteľné súčasti programu:
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: slovenský
Poznámky: Pre úspešné absolvovanie predmetu je potrebné získať zápočet. To v sebe zahŕňa účasť študenta na vzdelávacích činnostiach priamej výučby, na  cvičeniach, ako aj samostatné štúdium a aj samostatnú tvorivú činnosť študenta pri spracovaní semestrálneho zadania, projektu na stanovenú tému, v stanovenom rozsahu, v stanovenom prevedení spolu 180 h časovej náročnosti práce študenta za semester.
Hodnotenie predmetov:
Celkový počet hodnotených študentov: 1212
  A B C D E FX  
  75% 21% 1% 0% 0% 3%  
Zabezpečuje:
PhDr. Mgr. Ján Mičko, PhD.
Dátum poslednej zmeny: 01.09.2024
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program