INFORMAČNÝ LIST PREDMETU | ||||||||||||||
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach | ||||||||||||||
Fakulta: Rektorát | ||||||||||||||
Pracovisko: Ústav jazykov, spoločenských vied a akademického športu |
||||||||||||||
Kód predmetu: 29000888 | Názov predmetu: Spoločenské vedy a technika | |||||||||||||
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: Forma výučby: Seminár Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách): Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 2 Externá forma štúdia (hodiny za semester): LS 26 Metóda štúdia: Prezenčná |
||||||||||||||
Počet kreditov: 6 | ||||||||||||||
Odporúčaný semester štúdia: LS | ||||||||||||||
Odporúčaný semester | Študijný program | Stupeň štúdia | Metóda štúdia | |||||||||||
3.rok LS | Automobilová elektronika (AE_Bc_D_sk) Hospodárska informatika (HI_Bc_D_sk) Aplikovaná elektrotechnika (ApE_Bc_D_KM) Aplikovaná elektrotechnika (ApE_Bc_D_sk) Počítačové siete (PS_Bc_D_sk) Elektroenergetika (EE_Bc_D_KM) Kyberbezpečnosť (KB_Bc_D_sk) Počítačové modelovanie (PM_Bc_D_sk) Informatika (INF_Bc_D_KM) Elektroenergetika (EE_Bc_D_sk) Priemyselná elektrotechnika (PE_Bc_D_sk) Informatika (INF_Bc_D_en) Fyzikálne inžinierstvo progresívnych materiálov (FIPM_Bc_D_sk) Elektroenergetika (EE_Bc_D_en) Informatika (INF_Bc_D_sk) Inteligentné systémy (IntS_Bc_D_sk) Aplikovaná informatika (ApI_Bc_D_DM) |
1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. |
Prezenčná Prezenčná Kombinovaná Prezenčná Prezenčná Kombinovaná Prezenčná Prezenčná Kombinovaná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Dištančná |
|||||||||||
Stupeň štúdia: 1. | ||||||||||||||
Podmieňujúce predmety: | ||||||||||||||
Podmienky na absolvovanie predmetu: Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Klasifikovaný zápočet Priebežné hodnotenie (PH): V priebehu semestra písomná previerka - 40 bodov a semestrálne zadanie 50 bodov, prezentácia – 10 bodov. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať najmenej 91 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 81 bodov, hodnotenia C najmenej 71 bodov, na hodnotenie D najmenej 61 bodov a na hodnotenie E najmenej 51 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý z písomnej previerky získa menej ako 21 bodov a zo semestrálneho zadania menej ako 26 bodov, z prezentácie menej ako 6 bodov. Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 51% z 100%. Test Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia) |
||||||||||||||
Výsledky vzdelávania: Cieľom predmetu je zážitkovým a tréningovým spôsobom podať prierezový prehľad základnými spoločenskými vedami a ich najaktuálnejšími otázkami pre vysvetlenie fungovania človeka v digitálnej spoločnosti a v pracovnom prostredí, v ktorom je zavádzaná umelá inteligencia. Študentom budú priblížené základné psychické procesy, s dôrazom na vybrané kognitívne funkcie, ako sú rozhodovacie procesy a riešenie problémov, či na motivačné procesy výkonu. Z pohľadu sociológie budú diskutované témy vplyvu informačno-komunikačných technológií, tak pozitívnych ako aj negatívnych, na spoločnosť a spoločenské procesy akými sú globalizácia a socializácia (štyri generácie v spoločnosti). Etika upriami pozornosť študentov na etické požiadavky, ktoré je nutné dodržiavať pri realizácii dôveryhodnej umelej inteligencie pri jej vývoji a začleňovaní do života. Bude vysvetlená potreba profesijnej etiky v inžinierskej a priemyselnej praxi. Z hľadiska politických vied sa študentom priblížia témy bezpečnosti a politiky, na ktoré majú silný vplyv súčasné technológie, najmä internet a sociálne siete. |
||||||||||||||
Stručná osnova predmetu: Filozofia informácie (Filozofický prístup k informáciám - hľadanie definície informácie - úloha filozofie a kognitívnych vied pri skúmaní informácií - Kto a ako skúma informácie - Spôsoby používania informácie v dejinách - informačné revolúcie a ich kognitívny presah - Ontologické prístupy k informácii - Informačná veda - Veda ako kompresia informácie - Informácia ako usporiadanie - Technická a fyzikálna informácia) Vybrané otázky psychológie v digitálnej ére Rozdelenie psychických procesov. Kognície, percepcia, pozornosť, pamäť, teórie učenia, vedomé a nevedomé procesy, myslenie ako vyššia forma kognitívnych procesov, rozhodovanie a riešenie problémov. Emócie a motivácia, sociálna motivácia (motív výkonu, motív moci a motív afiliácie), postoje. Vplyv techniky na správanie človeka. Digitálna závislosť. Prosociálne a antisociálne správanie v digitálnom priestore. Sociológia a umelá inteligencia Vstup do problematiky umelej inteligencie vo vzťahu k rozvoju a existencii spoločnosti. Ohrozenia a prínosy pre spoločnosť - vznik a zánik pracovných miest, ďalšie vzdelávanie generácií ako nevyhnutnosť, nerovnosť v spoločnosti - elita verzus chudoba, globalizácia spoločnosti - pozitíva a negatíva. Média a ich vplyv na spoločnosť a človeka. Sociálne siete - a ich účinky na človeka a spoločnosť. Aktuálne výsledky sociologických výskumov o efektoch a dôsledkoch používania sociálnych sietí rôznymi generáciami. Infodémia - konšpiračné teórie, fake news. Moderné technológie v bezpečnostnej a politickej sfére Využívanie internetu a sociálnych sietí v politickom zápase. Účinky internetových posolstiev na politické dianie. Bezpečnostné hrozby v internetovom priestore. Sociálne siete ako nástroj hybridnej vojny. Domáca i zahraničná propaganda šírená sociálnymi sieťami. Informačná etika a etika umelej inteligencie. Etické konotácie využívania IKT a umelej inteligencie. Etické zásady v kontexte systémov umelej inteligencie a požiadavky dôveryhodnej umelej inteligencie. Digitálna etika a etiketa. Etika v inžinierskom povolaní a praxi. Whistleblowing a morálna schizofrénia manažéra –technika. Inštitucionalizácia etiky vo firme. |
||||||||||||||
Odporúčaná literatúra: BRINJOLFSSON, E., McAFEE, A. 2015. Druhý věk stroju. Praha: Jan Melvin Publishing, 2015. 295s. ISBN 978-80-87270-71-4. TEGMARK, M. 2017. Život 3.0. Človek v ére umělé inteligence. Praha: Argo, 2017. 294s. ISBN 978-80-257-3173-4. MARTINÁK, D. 2017. Povolanie robot. Dostupné na internete: https://www.minedu.sk/data/att/11077.pdf ATKINSON, R. L. a kol., 2003. Psychologie. Praha: Victoria publishing, Portal. ISBN 80-7178-640-3 FORD, M. 2017. Rice of the Robots. Technology and the Threat of the Robots. Technology and the Threat of a Jobless Future. New York: Basic Books. Dostupné na: https://www.uc.pt/feuc/citcoimbra/Martin_Ford-Rise_of_the_Robots ROSS, A. 2019. Obory budoucnosti. Praha: Argo, 2019. 330s. ISBN 978-80-257-2881-9. HARARI, N. Y. 2011. SAPIENS: A Brief History of Humankind. McClelland a Stewart. HUNTINGTON, S., 2002. The clash of civilizations. London: Simon a Schuster UK. KASSIN, S., 2007. Psychologie. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1716-3. KOOL, V. K. a R. AGRAWAL, 2016. Psychology of Technology. Springer International Publishing. ISBN 978-3-319-45333-0 ROSEN, L. D. , CHEEVER, N. a L. M. CARRIER, 2015. The Wiley Handbook of Psychology, Technology, and Society. Chichester: John Wiley a Sons. ISBN 978-1-118-77202-7. SLAVKOVSKÝ, R., 2013. Informácia v kontexte filozofie a kognitívnych vied. Trnava: TU Edícia kognitívne štúdiá. ISBN 978-80-8082-647-5. STENGEL, R., 2019. Information wars: How we lost the global battle against disinformation and what we can do about it. London: Grove Press UK. STERNBERG, R., 2005. Kognitívní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-376-5 |
||||||||||||||
Odporúčané voliteľné súčasti programu: |
||||||||||||||
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: slovenský, anglický | ||||||||||||||
Poznámky: | ||||||||||||||
Hodnotenie predmetov: Celkový počet hodnotených študentov: 1612 |
||||||||||||||
A | B | C | D | E | FX | |||||||||
48% | 35% | 8% | 1% | 0% | 7% | |||||||||
Zabezpečuje: PhDr. Mgr. Ján Mičko, PhD. PaedDr. Lucia Vargová, PhD. |
||||||||||||||
Dátum poslednej zmeny: 01.09.2024 | ||||||||||||||
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program | ||||||||||||||