INFORMAČNÝ LIST PREDMETU
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Fakulta: Rektorát
Pracovisko: Ústav jazykov, spoločenských vied a akademického športu
Kód predmetu: 29000888 Názov predmetu: Spoločenské vedy a technika
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby: Seminár
Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):
Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 2
Externá forma štúdia (hodiny za semester): LS 26
Metóda štúdia: Prezenčná
Počet kreditov: 6
Odporúčaný semester štúdia: LS
Odporúčaný semester Študijný program Stupeň štúdia Metóda štúdia
3.rok LS Automobilová elektronika (AE_Bc_D_sk)
Hospodárska informatika (HI_Bc_D_sk)
Aplikovaná elektrotechnika (ApE_Bc_D_KM)
Aplikovaná elektrotechnika (ApE_Bc_D_sk)
Počítačové siete (PS_Bc_D_sk)
Elektroenergetika (EE_Bc_D_KM)
Kyberbezpečnosť (KB_Bc_D_sk)
Počítačové modelovanie (PM_Bc_D_sk)
Informatika (INF_Bc_D_KM)
Elektroenergetika (EE_Bc_D_sk)
Priemyselná elektrotechnika (PE_Bc_D_sk)
Informatika (INF_Bc_D_en)
Fyzikálne inžinierstvo progresívnych materiálov (FIPM_Bc_D_sk)
Elektroenergetika (EE_Bc_D_en)
Informatika (INF_Bc_D_sk)
Inteligentné systémy (IntS_Bc_D_sk)
Aplikovaná informatika (ApI_Bc_D_DM)
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
1.
Prezenčná
Prezenčná
Kombinovaná
Prezenčná
Prezenčná
Kombinovaná
Prezenčná
Prezenčná
Kombinovaná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Dištančná
Stupeň štúdia: 1.
Podmieňujúce predmety:
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Klasifikovaný zápočet
Priebežné hodnotenie (PH):
V priebehu semestra písomná previerka - 40 bodov a  semestrálne zadanie 50 bodov, prezentácia – 10 bodov. Na získanie hodnotenia A je potrebné získať najmenej 91 bodov, na získanie hodnotenia B najmenej 81 bodov, hodnotenia C najmenej 71 bodov, na hodnotenie D najmenej 61 bodov a na hodnotenie E najmenej 51 bodov. Kredity nebudú udelené študentovi, ktorý z  písomnej previerky získa menej ako 21 bodov a zo semestrálneho zadania menej ako 26 bodov, z prezentácie menej ako 6 bodov.
Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 51% z 100%.
Test
Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia)
Výsledky vzdelávania:
Cieľom predmetu je zážitkovým a tréningovým spôsobom podať prierezový prehľad základnými spoločenskými vedami a ich najaktuálnejšími otázkami pre vysvetlenie fungovania človeka v digitálnej spoločnosti a v pracovnom prostredí, v ktorom je zavádzaná umelá inteligencia. Študentom budú priblížené základné psychické procesy, s dôrazom na vybrané kognitívne funkcie, ako sú rozhodovacie procesy a riešenie problémov, či na motivačné procesy výkonu. Z pohľadu sociológie budú diskutované témy vplyvu informačno-komunikačných technológií, tak pozitívnych ako aj negatívnych, na spoločnosť a spoločenské procesy akými sú globalizácia a socializácia (štyri generácie v spoločnosti). Etika upriami pozornosť študentov na etické požiadavky, ktoré je nutné dodržiavať pri realizácii dôveryhodnej umelej inteligencie pri jej vývoji a začleňovaní do života. Bude vysvetlená potreba profesijnej etiky v inžinierskej a priemyselnej praxi. Z hľadiska politických vied sa študentom priblížia témy bezpečnosti a politiky, na ktoré majú silný vplyv súčasné technológie, najmä internet a sociálne siete.
Stručná osnova predmetu:
Filozofia informácie
(Filozofický prístup k  informáciám - hľadanie definície informácie - úloha filozofie a kognitívnych vied pri skúmaní informácií - Kto a ako skúma informácie - Spôsoby používania informácie v dejinách - informačné revolúcie a ich kognitívny presah - Ontologické prístupy k informácii - Informačná veda -  Veda ako kompresia informácie - Informácia ako usporiadanie - Technická a fyzikálna informácia)
Vybrané otázky psychológie v digitálnej ére
Rozdelenie psychických procesov. Kognície, percepcia, pozornosť, pamäť, teórie učenia, vedomé a nevedomé procesy, myslenie ako vyššia forma kognitívnych procesov, rozhodovanie a riešenie problémov. Emócie a motivácia, sociálna motivácia (motív výkonu, motív moci a motív afiliácie), postoje. Vplyv techniky na správanie človeka. Digitálna závislosť. Prosociálne a antisociálne správanie v digitálnom priestore.
Sociológia a umelá inteligencia
Vstup do problematiky umelej inteligencie vo vzťahu k rozvoju a existencii spoločnosti. Ohrozenia a prínosy pre spoločnosť - vznik a zánik pracovných miest, ďalšie vzdelávanie generácií ako nevyhnutnosť, nerovnosť v spoločnosti - elita verzus chudoba, globalizácia spoločnosti - pozitíva a negatíva.  
Média a ich vplyv na spoločnosť a človeka. Sociálne siete - a ich účinky na človeka a spoločnosť. Aktuálne výsledky sociologických výskumov o efektoch a dôsledkoch používania sociálnych sietí rôznymi generáciami. Infodémia - konšpiračné teórie, fake news.
Moderné technológie v bezpečnostnej a politickej sfére
Využívanie internetu a sociálnych sietí v politickom zápase. Účinky internetových posolstiev na politické dianie. Bezpečnostné hrozby v internetovom priestore. Sociálne siete ako nástroj hybridnej vojny. Domáca i zahraničná propaganda šírená sociálnymi sieťami.
Informačná etika a etika umelej inteligencie.
Etické konotácie využívania IKT a umelej inteligencie. Etické zásady v kontexte systémov umelej inteligencie a požiadavky dôveryhodnej umelej inteligencie. Digitálna etika a etiketa. Etika v inžinierskom povolaní a praxi.  Whistleblowing a morálna schizofrénia manažéra –technika.  Inštitucionalizácia etiky vo firme.

Odporúčaná literatúra:
BRINJOLFSSON, E., McAFEE, A. 2015. Druhý věk stroju. Praha: Jan Melvin Publishing, 2015. 295s. ISBN 978-80-87270-71-4.
TEGMARK, M. 2017. Život 3.0. Človek v ére umělé inteligence. Praha: Argo, 2017. 294s. ISBN 978-80-257-3173-4.
MARTINÁK, D. 2017. Povolanie robot. Dostupné na internete:   https://www.minedu.sk/data/att/11077.pdf
ATKINSON, R. L. a kol., 2003. Psychologie. Praha: Victoria publishing, Portal. ISBN 80-7178-640-3
FORD, M. 2017. Rice of the Robots. Technology and the Threat of the Robots. Technology and the Threat of a Jobless Future.  New York: Basic Books. Dostupné na: https://www.uc.pt/feuc/citcoimbra/Martin_Ford-Rise_of_the_Robots
ROSS, A. 2019. Obory budoucnosti. Praha: Argo, 2019. 330s. ISBN 978-80-257-2881-9.
HARARI, N. Y. 2011. SAPIENS: A Brief History of Humankind. McClelland a Stewart.
HUNTINGTON, S.,  2002. The clash of civilizations. London: Simon a Schuster UK.  
KASSIN, S., 2007. Psychologie. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1716-3.
KOOL, V. K. a R. AGRAWAL, 2016. Psychology of Technology. Springer International Publishing. ISBN 978-3-319-45333-0
ROSEN, L. D. , CHEEVER, N. a L. M. CARRIER, 2015. The Wiley Handbook of Psychology, Technology, and Society. Chichester: John Wiley a Sons. ISBN 978-1-118-77202-7.
SLAVKOVSKÝ, R., 2013. Informácia v kontexte filozofie a kognitívnych vied. Trnava: TU Edícia kognitívne štúdiá. ISBN 978-80-8082-647-5.
STENGEL, R., 2019. Information wars: How we lost the global battle against disinformation and what we can do about it. London: Grove Press UK.  
STERNBERG, R., 2005. Kognitívní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-376-5
Odporúčané voliteľné súčasti programu:
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: slovenský, anglický
Poznámky:
Hodnotenie predmetov:
Celkový počet hodnotených študentov: 1612
  A B C D E FX  
  48% 35% 8% 1% 0% 7%  
Zabezpečuje:
PhDr. Mgr. Ján Mičko, PhD.
PaedDr. Lucia Vargová, PhD.
Dátum poslednej zmeny: 01.09.2024
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program