INFORMAČNÝ LIST PREDMETU
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky
Pracovisko: Katedra kybernetiky a umelej inteligencie
Kód predmetu: 26000937 Názov predmetu: Zručnosti pre úspech – z univerzity do praxe
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby: Seminár, Projektová práca
Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):
Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 2,1
Externá forma štúdia (hodiny za semester): ZS 26,13
Metóda štúdia: Prezenčná
Počet kreditov: 3
Odporúčaný semester štúdia: ZS
Odporúčaný semester Študijný program Stupeň štúdia Metóda štúdia
1.rok ZS Informatika (INF_Ing_D_sk)
Hospodárska informatika (HI_Ing_D_sk)
Informatika (INF_Ing_D_en)
Kyberbezpečnosť (KB_Ing_D_sk)
2.
2.
2.
2.
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
2.rok ZS Hospodárska informatika (HI_Bc_D_sk)
Informatika (INF_Ing_D_sk)
Hospodárska informatika (HI_Ing_D_sk)
Informatika (INF_Ing_D_en)
Kyberbezpečnosť (KB_Ing_D_sk)
1.
2.
2.
2.
2.
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
3.rok ZS Hospodárska informatika (HI_Bc_D_sk) 1. Prezenčná
Stupeň štúdia: 1.
Podmieňujúce predmety:
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Zápočet
Priebežné hodnotenie (PH): Študent prospeje v PH a získa zápočet, keď splní podmienku získať min. 1u z 1u.
Zápočet
Záverečné hodnotenie (ZH):
Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia)
Výsledky vzdelávania:
Predmet o mäkkých zručnostiach, tzv. soft skills, potrebných na uplatnenie sa na trhu práce v rámci centier zdieľaných služieb má za cieľ poskytnúť študentom sadu efektívnych komunikačných nástrojov. Spoločnosti asociované v rámci Business Service Center Fóra pod hlavičkou Americkej obchodnej komory na Slovensku zamestnávajú vyše 29 000 zamestnancov na plný pracovný úväzok a identifikovali mäkké komunikačné zručnosti ako jedni z najdôležitejších a zároveň najmenej rozvinutých kompetencií čerstvých absolventov vstupujúcich na trh práce. Predmet má za cieľ prispieť k zvyšovaniu prierezových mäkkých zručností potrebných pre prax nie len v centrách zdieľaných služieb, ale široko uplatniteľných na trhu práce. Po absolvovaní predmetu budú študenti schopní v anglickom jazyku lepšie pracovať v tímovom medzinárodnom prostredí, efektívnejšie manažovať vlastný pracovný čas a asertívne komunikovať. Takisto budú jasnejšie formulovať a prijímať spätnú väzbu, riešiť konflikty vyvstávajúce na pracovisku, ako aj vytvárať pútavé prezentácie či aplikovať princípy dizajnu do každodennej komunikácie.
Stručná osnova predmetu:
Modul 1 – Skupinová práca (team work) – Modul má za cieľ upozorniť na oblasť a význam spolupráce v kolektíve. Pomôže participantom pochopiť správanie, ktoré podporuje spoluprácu, buduje dôveru a prispieva k lepším a rýchlejším výsledkom a angažovanosti. Predmetom výučby budú taktiež rolové hry správania, ktoré spoluprácu brzdí a znižuje kvalitu práce a vzťahov na pracovisku. Účastníci sa ďalej naučia aké úlohy v tíme možno zaujať, ako zapojiť svoje silné stránky a ako zlepšiť svoje slabé stránky v oblasti tímovej spolupráce. Výučba bude prebiehať formou rolovej hry, analýzy, diskusie a spätnej väzby.

Modul 2 – Manažment času (time management)  - Ústrednou pod-témou modulu 2 bude manažment prioritných úloh, kedy sa vyučujúci zameria na kontrolu nad pracovnými úlohami a ich rozdelenie v prípade, že majú všetky vysokú prioritu s cieľom minimalizovať najbežnejšie javy spôsobujúce plytvanie časom. Súčasťou bude aj manažovanie neočakávaných požiadaviek a neplánovaných situácií, ktoré narúšajú plánovanie aktivít.

Modul 3 – Verbálna a neverbálna komunikácia (verbal and non-verbal communication) – Modul bude rozdelený na dva tematické bloky.
Blok A (produktívna konverzácia) - ľudia si myslia, že jednoduché rozprávanie znamená dobrú konverzáciu. Prečo nastávajú nedorozumenia? Rozprávanie nie je všetkým v komunikácii. Pre produktívnu konverzáciu je vyžadované oveľa viac než len schopnosť rozprávať. V tomto bloku študenti dostanú odpovede na otázky „ako uistiť druhého človeka, že správne počúvame, čo a prečo to robiť?“; „v akej situácii a ako sa spýtať správnu otázku, aby sme dostali odpoveď na to, na čo sa pýtame?“ alebo „ako byť autentický a vyžarovať dojem kompetentného a zodpovedného pracovníka?“. Súčasťou tohto bloku je aj rolová hra na techniky a scenáre produktívnej konverzácie, ako aj zvládnutie rovnováhy medzi Obhajobou a Požiadavkou.
Blok B (asertívna komunikácia) – študentom bude predstavená asertívna komunikácia ako nástroj vyjadrenia vlastných pocitov a myšlienok bez toho, aby sme boli agresívni alebo aby sme skĺzavali do pasívneho správania. V tomto bloku sa vyučujúci taktiež bude venovať týmto otázkam:

Modul 4 – Riešenie konfliktov na pracovisku (Conflict Resolution & Mindset) – Modul má za cieľ predstaviť konfliktné situácie ako momenty, ktorým sa mnohokrát na pracovisku nedá vyhnúť a preto je dôležité vedieť, ako ich efektívne zvládnuť odkomunikovať a vyriešiť. Vyučujúci naučí študentov stratégiám a technikám ako konflikt zvládať. Vedieť kedy a ako ich aplikovať účastníkom predmetu pomôže pri efektívnom zvládaní konfliktných situácií.

Modul 5 – Prezentačné zručnosti (Presentation Skills) – V korporácii platí, že iba mať myšlienku nestačí. Rovnako významné je myšlienkam  dať príbeh, štruktúru a obraz, aby boli prezentácie ideí motivujúce, zapamätateľné a presvedčivé. Modul o prezentačných zručnostiach má za cieľ študentov naučiť základné predpoklady efektívnej korporátnej prezentácie a poskytnúť tipy, čo robiť a čomu sa naopak vyhnúť pri zostavovaní štruktúry prezentácie. Účastníci predmetu si prejdú teoreticky aj prakticky tri oblasti tvorby prezentácií – tvorbu obsahu, základné techniky a princípy dizajnu a výkon samotnej prezentácie. Počas týchto troch cyklov sú do výučby zapojené praktické cvičenia za asistencie vyučujúceho, kedy si študenti budú môcť vyskúšať jednotlivé prezentačné techniky a princípy. Na základe tréningu budú študenti na konci modulu schopní vytvoriť pútavé prezentácie, alebo aplikovať princípy dizajnu do každodennej komunikácie.

Modul 6 – Spätná väzba (Feedback) – Neustále počúvame o spätnej väzbe, pričom každý vie, aká je spätná väzba dôležitá a každý sa zaujíma o to, či sú jeho výkony a úspechy ocenené. Vyučujúci však študentom načrtne, aký je rozdiel medzi “spätnou väzbou” a “efektívnou spätnou väzbou”, pričom cieľ tohto modulu je práve zameraný na vysvetlenie toho, ako dať/dostať efektívnu spätnú väzbu, ktorá vedie k zlepšeniu výkonnosti a správaniu na pracovisku. Súčasťou modulu o spätnej väzbe bude aj záverečná skupinová prezentácia, ktorá je zahrnutá do celkového hodnotenia každého študenta. Prezentácia bude prebiehať vo video formáte, ako aj samotného predstúpenia pred publikum a živého prezentovania, pričom členovia tímu budú poskytovať spätnú väzbu svojim tímovým kolegom.
Odporúčaná literatúra:
P. Pritchett: Teamwork: The Team Member Handbook, Pritchett Publishing Company; Fourth Edition edition, 2006.
S. R. Covey: The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change, Free Press; Revised edition. 2004.
D. Kennedy: No B.S. Time Management for Entrepreneurs, Entrepreneur Press; 1 edition, 2004.
K. Patterson, J. Grenny, R. McMillan, Al. Switzler: Crucial Confrontations: Tools for Resolving Broken Promises, Violated Expectations, and Bad Behavior, McGraw-Hill; 1st edition, 2004.
The Arbinger Institute: The Anatomy of Peace: Resolving the Heart of Conflict, Berrett-Koehler Publishers, Inc.; First Edition edition, 2006.
G. Reynolds: Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, New Riders; 2 edition, 2011.
D. Stone:  Thanks for the Feedback: The Science and Art of Receiving Feedback Well, Viking; 1 edition, 2014.
Literárne zdroje budú doplnené o korporátne tréningové materiály využívané pri interných vzdelávacích aktivitách jednotlivých spoločnosti asociovaných v rámci Business Service Center Fóra (BSCF) Americkej obchodnej komory.
Odporúčané voliteľné súčasti programu:
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: slovenský, anglický
Poznámky: Predmet je vyučovaný predstaviteľmi vybraných spoločností združených v rámci Business Service Center Fóra (BSCF) Americkej obchodnej komory – trénermi mäkkých zručností potrebných na uplatnenie sa na trhu práce v oblasti zdieľaných služieb.

V prípade prechodu na dištančnú formu alebo hybridnú formu štúdia je možné príslušné formy výučby realizovať v on-line forme prostredníctvom pripravených výučbových materiálov a softvérového vybavenia.
Kontaktná výučba: spolu 26 hodín  
o       Účasť na seminároch: 26 hodín
Nekontaktná výučba: spolu 28 hodín
o       Projektová práca: 13 hodín
•       Príprava prezentácie: 15 hodín
Celkový počet hodín: 54 hodín

Hodnotenie predmetov:
Celkový počet hodnotených študentov: 33
  A B C D E FX  
  48% 18% 18% 0% 0% 15%  
Zabezpečuje:
doc. Ing. František Babič, PhD.
Dátum poslednej zmeny: 01.09.2024
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program