INFORMAČNÝ LIST PREDMETU | ||||||||||||||
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach | ||||||||||||||
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | ||||||||||||||
Pracovisko: Katedra kybernetiky a umelej inteligencie |
||||||||||||||
Kód predmetu: 26000937 | Názov predmetu: Zručnosti pre úspech – z univerzity do praxe | |||||||||||||
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: Forma výučby: Seminár, Projektová práca Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách): Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 2,1 Externá forma štúdia (hodiny za semester): ZS 26,13 Metóda štúdia: Prezenčná |
||||||||||||||
Počet kreditov: 3 | ||||||||||||||
Odporúčaný semester štúdia: ZS | ||||||||||||||
Odporúčaný semester | Študijný program | Stupeň štúdia | Metóda štúdia | |||||||||||
1.rok ZS | Informatika (INF_Ing_D_sk) Hospodárska informatika (HI_Ing_D_sk) Informatika (INF_Ing_D_en) Kyberbezpečnosť (KB_Ing_D_sk) |
2. 2. 2. 2. |
Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná |
|||||||||||
2.rok ZS | Hospodárska informatika (HI_Bc_D_sk) Informatika (INF_Ing_D_sk) Hospodárska informatika (HI_Ing_D_sk) Informatika (INF_Ing_D_en) Kyberbezpečnosť (KB_Ing_D_sk) |
1. 2. 2. 2. 2. |
Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná Prezenčná |
|||||||||||
3.rok ZS | Hospodárska informatika (HI_Bc_D_sk) | 1. | Prezenčná | |||||||||||
Stupeň štúdia: 1. | ||||||||||||||
Podmieňujúce predmety: | ||||||||||||||
Podmienky na absolvovanie predmetu: Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Zápočet Priebežné hodnotenie (PH): Študent prospeje v PH a získa zápočet, keď splní podmienku získať min. 1u z 1u. Zápočet Záverečné hodnotenie (ZH): Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia) |
||||||||||||||
Výsledky vzdelávania: Predmet o mäkkých zručnostiach, tzv. soft skills, potrebných na uplatnenie sa na trhu práce v rámci centier zdieľaných služieb má za cieľ poskytnúť študentom sadu efektívnych komunikačných nástrojov. Spoločnosti asociované v rámci Business Service Center Fóra pod hlavičkou Americkej obchodnej komory na Slovensku zamestnávajú vyše 29 000 zamestnancov na plný pracovný úväzok a identifikovali mäkké komunikačné zručnosti ako jedni z najdôležitejších a zároveň najmenej rozvinutých kompetencií čerstvých absolventov vstupujúcich na trh práce. Predmet má za cieľ prispieť k zvyšovaniu prierezových mäkkých zručností potrebných pre prax nie len v centrách zdieľaných služieb, ale široko uplatniteľných na trhu práce. Po absolvovaní predmetu budú študenti schopní v anglickom jazyku lepšie pracovať v tímovom medzinárodnom prostredí, efektívnejšie manažovať vlastný pracovný čas a asertívne komunikovať. Takisto budú jasnejšie formulovať a prijímať spätnú väzbu, riešiť konflikty vyvstávajúce na pracovisku, ako aj vytvárať pútavé prezentácie či aplikovať princípy dizajnu do každodennej komunikácie. |
||||||||||||||
Stručná osnova predmetu: Modul 1 – Skupinová práca (team work) – Modul má za cieľ upozorniť na oblasť a význam spolupráce v kolektíve. Pomôže participantom pochopiť správanie, ktoré podporuje spoluprácu, buduje dôveru a prispieva k lepším a rýchlejším výsledkom a angažovanosti. Predmetom výučby budú taktiež rolové hry správania, ktoré spoluprácu brzdí a znižuje kvalitu práce a vzťahov na pracovisku. Účastníci sa ďalej naučia aké úlohy v tíme možno zaujať, ako zapojiť svoje silné stránky a ako zlepšiť svoje slabé stránky v oblasti tímovej spolupráce. Výučba bude prebiehať formou rolovej hry, analýzy, diskusie a spätnej väzby. Modul 2 – Manažment času (time management) - Ústrednou pod-témou modulu 2 bude manažment prioritných úloh, kedy sa vyučujúci zameria na kontrolu nad pracovnými úlohami a ich rozdelenie v prípade, že majú všetky vysokú prioritu s cieľom minimalizovať najbežnejšie javy spôsobujúce plytvanie časom. Súčasťou bude aj manažovanie neočakávaných požiadaviek a neplánovaných situácií, ktoré narúšajú plánovanie aktivít. Modul 3 – Verbálna a neverbálna komunikácia (verbal and non-verbal communication) – Modul bude rozdelený na dva tematické bloky. Blok A (produktívna konverzácia) - ľudia si myslia, že jednoduché rozprávanie znamená dobrú konverzáciu. Prečo nastávajú nedorozumenia? Rozprávanie nie je všetkým v komunikácii. Pre produktívnu konverzáciu je vyžadované oveľa viac než len schopnosť rozprávať. V tomto bloku študenti dostanú odpovede na otázky „ako uistiť druhého človeka, že správne počúvame, čo a prečo to robiť?“; „v akej situácii a ako sa spýtať správnu otázku, aby sme dostali odpoveď na to, na čo sa pýtame?“ alebo „ako byť autentický a vyžarovať dojem kompetentného a zodpovedného pracovníka?“. Súčasťou tohto bloku je aj rolová hra na techniky a scenáre produktívnej konverzácie, ako aj zvládnutie rovnováhy medzi Obhajobou a Požiadavkou. Blok B (asertívna komunikácia) – študentom bude predstavená asertívna komunikácia ako nástroj vyjadrenia vlastných pocitov a myšlienok bez toho, aby sme boli agresívni alebo aby sme skĺzavali do pasívneho správania. V tomto bloku sa vyučujúci taktiež bude venovať týmto otázkam: Modul 4 – Riešenie konfliktov na pracovisku (Conflict Resolution & Mindset) – Modul má za cieľ predstaviť konfliktné situácie ako momenty, ktorým sa mnohokrát na pracovisku nedá vyhnúť a preto je dôležité vedieť, ako ich efektívne zvládnuť odkomunikovať a vyriešiť. Vyučujúci naučí študentov stratégiám a technikám ako konflikt zvládať. Vedieť kedy a ako ich aplikovať účastníkom predmetu pomôže pri efektívnom zvládaní konfliktných situácií. Modul 5 – Prezentačné zručnosti (Presentation Skills) – V korporácii platí, že iba mať myšlienku nestačí. Rovnako významné je myšlienkam dať príbeh, štruktúru a obraz, aby boli prezentácie ideí motivujúce, zapamätateľné a presvedčivé. Modul o prezentačných zručnostiach má za cieľ študentov naučiť základné predpoklady efektívnej korporátnej prezentácie a poskytnúť tipy, čo robiť a čomu sa naopak vyhnúť pri zostavovaní štruktúry prezentácie. Účastníci predmetu si prejdú teoreticky aj prakticky tri oblasti tvorby prezentácií – tvorbu obsahu, základné techniky a princípy dizajnu a výkon samotnej prezentácie. Počas týchto troch cyklov sú do výučby zapojené praktické cvičenia za asistencie vyučujúceho, kedy si študenti budú môcť vyskúšať jednotlivé prezentačné techniky a princípy. Na základe tréningu budú študenti na konci modulu schopní vytvoriť pútavé prezentácie, alebo aplikovať princípy dizajnu do každodennej komunikácie. Modul 6 – Spätná väzba (Feedback) – Neustále počúvame o spätnej väzbe, pričom každý vie, aká je spätná väzba dôležitá a každý sa zaujíma o to, či sú jeho výkony a úspechy ocenené. Vyučujúci však študentom načrtne, aký je rozdiel medzi “spätnou väzbou” a “efektívnou spätnou väzbou”, pričom cieľ tohto modulu je práve zameraný na vysvetlenie toho, ako dať/dostať efektívnu spätnú väzbu, ktorá vedie k zlepšeniu výkonnosti a správaniu na pracovisku. Súčasťou modulu o spätnej väzbe bude aj záverečná skupinová prezentácia, ktorá je zahrnutá do celkového hodnotenia každého študenta. Prezentácia bude prebiehať vo video formáte, ako aj samotného predstúpenia pred publikum a živého prezentovania, pričom členovia tímu budú poskytovať spätnú väzbu svojim tímovým kolegom. |
||||||||||||||
Odporúčaná literatúra: P. Pritchett: Teamwork: The Team Member Handbook, Pritchett Publishing Company; Fourth Edition edition, 2006. S. R. Covey: The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change, Free Press; Revised edition. 2004. D. Kennedy: No B.S. Time Management for Entrepreneurs, Entrepreneur Press; 1 edition, 2004. K. Patterson, J. Grenny, R. McMillan, Al. Switzler: Crucial Confrontations: Tools for Resolving Broken Promises, Violated Expectations, and Bad Behavior, McGraw-Hill; 1st edition, 2004. The Arbinger Institute: The Anatomy of Peace: Resolving the Heart of Conflict, Berrett-Koehler Publishers, Inc.; First Edition edition, 2006. G. Reynolds: Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery, New Riders; 2 edition, 2011. D. Stone: Thanks for the Feedback: The Science and Art of Receiving Feedback Well, Viking; 1 edition, 2014. Literárne zdroje budú doplnené o korporátne tréningové materiály využívané pri interných vzdelávacích aktivitách jednotlivých spoločnosti asociovaných v rámci Business Service Center Fóra (BSCF) Americkej obchodnej komory. |
||||||||||||||
Odporúčané voliteľné súčasti programu: |
||||||||||||||
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: slovenský, anglický | ||||||||||||||
Poznámky: Predmet je vyučovaný predstaviteľmi vybraných spoločností združených v rámci Business Service Center Fóra (BSCF) Americkej obchodnej komory – trénermi mäkkých zručností potrebných na uplatnenie sa na trhu práce v oblasti zdieľaných služieb. V prípade prechodu na dištančnú formu alebo hybridnú formu štúdia je možné príslušné formy výučby realizovať v on-line forme prostredníctvom pripravených výučbových materiálov a softvérového vybavenia. Kontaktná výučba: spolu 26 hodín o Účasť na seminároch: 26 hodín Nekontaktná výučba: spolu 28 hodín o Projektová práca: 13 hodín • Príprava prezentácie: 15 hodín Celkový počet hodín: 54 hodín |
||||||||||||||
Hodnotenie predmetov: Celkový počet hodnotených študentov: 33 |
||||||||||||||
A | B | C | D | E | FX | |||||||||
48% | 18% | 18% | 0% | 0% | 15% | |||||||||
Zabezpečuje: doc. Ing. František Babič, PhD. |
||||||||||||||
Dátum poslednej zmeny: 01.09.2024 | ||||||||||||||
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program | ||||||||||||||