INFORMAČNÝ LIST PREDMETU | ||||||||||||||
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach | ||||||||||||||
Fakulta: Ekonomická fakulta | ||||||||||||||
Pracovisko: Katedra aplikovanej matematiky a hospodárskej informatiky |
||||||||||||||
Kód predmetu: 35000495 | Názov predmetu: Dátová analýza a reporting v podniku | |||||||||||||
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: Forma výučby: Prednáška, Cvičenie laboratórne Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách): Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 0,2 Externá forma štúdia (hodiny za semester): ZS 26 Metóda štúdia: |
||||||||||||||
Počet kreditov: 3 | ||||||||||||||
Odporúčaný semester štúdia: ZS | ||||||||||||||
Odporúčaný semester | Študijný program | Stupeň štúdia | Metóda štúdia | |||||||||||
2.rok ZS | Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Bc_D_sk) Ekonomika a manažment verejnej správy (EaMVS_Bc_D_sk) |
1. 1. |
Prezenčná Prezenčná |
|||||||||||
Stupeň štúdia: | ||||||||||||||
Podmieňujúce predmety: | ||||||||||||||
Podmienky na absolvovanie predmetu: Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Klasifikovaný zápočet Priebežné hodnotenie (PH): Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 51% z 100%. Záverečné hodnotenie je zložené z viacerých častí: testu praktických zručností spojených s predspracovaním, analýzou a prezentáciou výstupov analyzovaných dát a semestrálneho projektu zameraného na aplikovanie získaných vedomostí a zručností pri práci s dátami reálneho sveta (pričom si študent môže zvoliť svoju doménovú oblasť dát) a ich následnú interpretáciu výsledkov pred ostatnými kolegami v pomere 40%:60% (praktický test:semestrálny projekt) Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia) |
||||||||||||||
Výsledky vzdelávania: Cieľom predmetu je rozvinúť základné vedomosti a zručnosti z oblasti dátovej analýzy získané v rámci predmetu Informatika II. V rámci predmetu budú študenti oboznámení s rozličnými nástrojmi BI a metódami, ktoré sa v praxi využívajú pri analýze a následnej interpretácii dát. Predmet je zameraný na riešenie problémov prostredníctvom rozličných modelov a metód dátovej analýzy na reálnych podnikových dátach. V rámci realizácie predmetu je využívaná kombinácia rozličných výučbových metód s cieľom zabezpečiť naplnenie stanovených cieľov predmetu a zvýšenia angažovanosti študentov na samotnom vzdelávacom procese. V predmete sú využívané klasické, aktivizujúce aj komplexné výučbové metódy. Počas realizácie budú danými oblasťami dátovej analýzy a reportingu sprevádzať experti z podnikovej praxe, vďaka čomu bude zabezpečená praktická využiteľnosť získaných vedomostí a zručností. V rámci cvičení využívame počítačom podporovanú výučbu uľahčujúcu problémové vyučovanie, ktoré využívame na získanie, podporu a rozvoj praktických zručností študentov. S cieľom rozvíjať praktické zručnosti a kompetentnosti sme do výučby predmetu zaradili semestrálny projekt, ktorý rozvíja aktívnu samostatnú prácu študenta, či už samoštúdium relevantnej literatúry, aktívne vyhľadávanie informácií v prostredí internetu a prácu s potrebnými aplikáciami umožňujúcimi vytváranie modelov dátovej analýzy. Po absolvovaní predmetu by študent mal mať: [i] vedomosti – pochopenie základných vlastností dát, metód predspracovania, analýzy dát, reportingu a základov finančnej analýzy; [ii] zručnosti – zisťovanie a vyhľadávanie relevantných informácii v prostredí internetu, práca s nástrojmi umožňujúcimi predspracovanie a následnú analýzu a interpretáciu výsledkov reportingu a analýzy dát; [iii] kompetentnosti – organizácia predmetu je zameraná najmä na analýzu dát a praktické zručnosti študentov v oblasti spracovania dát. Vďaka projektovej výučbe však predmet rozvíja aj logické a kritické myslenie, tvorivosť, schopnosť prezentácie riešení a názorov. Zároveň pomáha zvyšovať úroveň informačnej a digitálnej gramotnosti študentov. Využitie semestrálneho projektu a jeho zameranie rozvíjajú rozhodovanie, tímovú prácu, analyzovanie a riešenie problémov. |
||||||||||||||
Stručná osnova predmetu: C1: Úvod do dátovej analýzy (typy dát, charakteristiky dát) C2: Dostupné zdroje dát, typy dátových súborov C3: Získavanie dát z externých zdrojov a import dát C4: Predspracovanie dát, zisťovanie základných charakteristík dát, detekcia anomálií a outlierov C5: Predspracovanie dát, zisťovanie základných charakteristík dát, detekcia anomálií a outlierov C6: Nastavenie vzťahov a relácií, vytvorenie jednoduchého dátového modelu C7: Vysvetlenie jednotlivých typov vizualizácií a ich uplatnenie v podnikovej praxi (kontingenčná tabuľka, typy filtrov, Treemap, Kartogram, Mapa, ukazovatele výkonu, mierka, matica, lievik, rozličné typy grafov, …) C8: Praktické úlohy zamerané na vytváranie jednotlivých typov vizualizácií C9: Praktické úlohy zamerané na vytváranie jednotlivých typov vizualizácií C10: Praktické úlohy zamerané na vytváranie jednotlivých typov vizualizácií C11: Vytváranie rozličných typov analýz a vizualizácií založených na aktuálne dostupných podnikových dátach (napr. príprava výkazu zisku a strát, príprava súvahy, peňažné toky, výpočet kľúčových finančných aj nefinančných ukazovateľov, …) C12: Vytváranie dashboardov C13: Písanie praktického testu |
||||||||||||||
Odporúčaná literatúra: 1. Bartošová, V. - Paliderová, M. - Jaroš, J. - Kovalová, E.: Finančný reporting a analýza, EDIS, 2020 (dostupné v eBooks UK TUKE) 2. de Jonge, K.: Absolute Guide to Dashboarding and Reporting with Power BI, Holy Macro! Books, 2019 3. Zavarella, L. - Lazzeri, F.: Extending Power BI with Python and R, Packt Publishing Limited, 2021 4. Hopkins, W.: Power Bi for the Excel Analyst: The Essential Guide to Starting Your Power Bi Journey, HOLY MACRO PR, 2022 5. Nix, C.: Data Analytics: The Insider's Guide to Master Data Analytics (Business Intelligence and Data Science - Leverage and Integrate Data Analytics, Createspace Independent Publishing Platform, 2017 6. Taddy, M.: Business Data Science: Combining Machine Learning and Economics to Optimize, Automate, and Accelerate Business Decisions, McGraw-Hill Education, 2019 ďalšia literatúra a študijné materiály sú zverejnené a aktualizované priebežne v rámci on-line kurzu predmetu. |
||||||||||||||
Odporúčané voliteľné súčasti programu: Ako alternatívnu cestu pre študenta využívame hodnotenie vytváraného portfólia študentských prác, riešení samostatných praktických problémových úloh odovzdávaných prostredníctvom on-line vzdelávacieho systému. |
||||||||||||||
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: slovenský | ||||||||||||||
Poznámky: | ||||||||||||||
Hodnotenie predmetov: Celkový počet hodnotených študentov: 29 |
||||||||||||||
A | B | C | D | E | FX | |||||||||
24% | 17% | 14% | 7% | 7% | 31% | |||||||||
Zabezpečuje: Ing. Dana Paľová, PhD. |
||||||||||||||
Dátum poslednej zmeny: 01.09.2024 | ||||||||||||||
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program | ||||||||||||||