INFORMAČNÝ LIST PREDMETU | ||||||||||||||
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach | ||||||||||||||
Fakulta: Ekonomická fakulta | ||||||||||||||
Pracovisko: Katedra financií |
||||||||||||||
Kód predmetu: 2611114 | Názov predmetu: Verejné financie | |||||||||||||
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: Forma výučby: Prednáška, Seminár Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách): Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 2,2 Externá forma štúdia (hodiny za semester): LS 26,26 Metóda štúdia: |
||||||||||||||
Počet kreditov: 5 | ||||||||||||||
Odporúčaný semester štúdia: LS | ||||||||||||||
Odporúčaný semester | Študijný program | Stupeň štúdia | Metóda štúdia | |||||||||||
3.rok LS | Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Bc_D_sk) | 1. | Prezenčná | |||||||||||
4.rok LS | Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Bc_E_sk) | 1. | Prezenčná | |||||||||||
Stupeň štúdia: | ||||||||||||||
Podmieňujúce predmety: | ||||||||||||||
Podmienky na absolvovanie predmetu: Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Zápočet a skúška Priebežné hodnotenie (PH): Študent prospeje v PH a získa zápočet, keď splní podmienku získať min. 16% z 30%. zápočtová písomka, semestrálny projekt Študent prospeje v PH a získa zápočet keď splní podmienku získať min. 17% z 30%.V priebehu semestra môže študent získať max. 30%. Max 10% môže študent získať za semestrálny projekt, pričom študentom je pridelený výber témy. Semestrálny projekt by mal obsahovať analýzu údajov z oblasti verejných financií. Max. 20% môže študent získať za zápočtovú písomku. Je nutné získať nadpolovičný počet bodov tak z projektu ako aj zo zápočtovej písomky. Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 36% z 70%. skúška Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 36% z 70%.Max. 70% môže študent získať na ústnej skúške, pri ktorej sa prostredníctvom dvoch otázok overuje aplikácia teoretických poznatkov na praktické situácie s dôrazom na interdependenciu makroekonomických kategórií. CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE (študijný poriadok). Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia) |
||||||||||||||
Výsledky vzdelávania: Cieľom predmetu je naučiť študentov základy verejných financií a odpovedať tak na otázky ohľadom opodstatnenosti intervencií štátu do ekonomiky, rozsahu verejného sektora v tom ktorom štáte, pochopiť princípy fungovania daňového systému a poznať príčiny rastu verejných výdavkov a verejného dlhu. Študenti pochopia previazanosť aktivít verejného a súkromného sektora prostredníctvom teoretických konceptov a naučia sa ich overovať prostredníctvom empirického výskumu. Prostredníctvom dobrovoľnej aktivity sa u študentov podporuje záujem, angažovanosť a rozhľad v danej oblasti. Pri výbere tém, s ktorými sa študenti prezentujú a o ktorých diskutujú počas semestra, im je ponechaná plná voľnosť výberu, čo ich motivuje k bádaniu a objavovaniu, čo všetko do daného predmetu spadá. To ich zároveň podnecuje k premýšľaniu a kladeniu otázok. Po absolvovaní predmetu by mal študent mať: - vedomosti - študenti získajú odborné vedomosti v oblasti predpokladov, princípov a limitov fungovania dichotomického vzťahu verejného sektora a verejných financií. Študenti získajú poznatky o makroekonomických implikáciách verejných výdavkov na ekonomiku. - zručnosti - študenti získajú zručnosti v oblasti realizácie analýz efektívnosti kategórií, ktorých merateľnosť je obtiažna a sú orientované predovšetkým na zvýšenie spoločenského blahobytu. Prehlbujú tiež zručnosti v oblasti práce s údajmi, v oblasti prezentácie vlastných výstupov a v oblasti argumentácie. - kompetentnosti - po absolvovaní premetu je študent schopný kriticky zhodnotiť vplyv politických rozhodnutí príznačných pre oblasť verejných financií na ekonomické kategórie a argumentovať v téme. Študent je schopný pri riešení príkladov z praxe aplikovať teoretické vedomosti a rozpoznať konanie, ktoré môže prispieť k zvýšeniu spoločenského blahobytu. V predmete sú využívané klasické a inovatívne výučbové predmety. Expozičná výučbová metóda sa využíva na prednáškach, pričom je doplňovaná motivačnými metódami ako motivačný rozhovor, prípadové štúdie a problémové vyučovanie. Na seminároch sú využívané fixačné metódy a inovatívne metódy ako skupinové vyučovanie, problémové vyučovanie, projektové vyučovanie a motivačné metódy ako diskusia a situačné metódy, ktorými sa podporuje rozvoj zručností a kompetentností študentov. Povaha predmetu si vyžaduje aj metódy samostatnej práce študenta – práca s informačnými zdrojmi, samoštúdium literatúry a práca na semestrálnom projekte. |
||||||||||||||
Stručná osnova predmetu: 1.P: Verejný sektor a verejné financie - Vymedzenie základných pojmov a väzieb. Nutnosť existencie verejného sektora. Funkcie verejných financií - alokačná, redistribučná a stabilizačná. S: Pozícia verejného sektora v národnom hospodárstve. Komparácia sektorov národného hospodárstva. Trhové zlyhania a zlyhania vlády. 2 .P: Ekonomická analýza verejných statkov - Typológia statkov. Definícia verejných statkov. Zmiešané statky. S: Statky poskytované verejným sektorom – grafické riešenia. Paretovské zlepšenie a paretovské zhoršenie. 3. P: Externality – Charakteristika, členenie a príklady externalít. S: Trhové riešenia externalít. Vládne riešenia externalít. 4. P: Teória verejnej voľby – Mechanizmy alokácie verejných zdrojov. Činitele ovplyvňujúc prístup obyvateľstva k verejným výdavkom. Vplyv rozdielnych príjmov na dopyt po verejných výdavkoch. S: Niskanenov model byrokracie. Dilema väzňa. Lindahlov model. Arrowova teoréma nemožnosti. 5. P: Verejné príjmy – Význam a klasifikácia verejných príjmov. S: Verejná rozpočtová sústava. Rozpočtové zásady a rozpočtový proces. Rozpočtová skladba. Príjmy a výdavky verejných rozpočtov. Štátny rozpočet – charakteristika. 6. P: Dane – Charakteristika dane. Efektívnosť daní. Daňové bremeno. Daňové incidencie. S: Riešene aplikačných úloh – daňové bremeno. 7. P: Verejné výdavky. Príčiny rastu verejných výdavkov. Teórie rastu verejných výdavkov. S. Priebežná písomná previerka. 8. P: Analýza efektívnosti verejných výdavkov. S: Riešenie aplikačných úloh – CBA, CMA, CUA, CEA. 9. P: Verejný deficit - Charakteristika deficitu. Teoretické prístupy k deficitu. Príčiny a dôsledky deficitu. S: Makroekonomické implikácie verejného deficitu. Spôsoby riešenia verejného deficitu. 10. P: Verejný dlh – Charakteristika verejného dlhu. Členenie verejného dlhu. Príčiny rastu verejného dlhu a jeho dôsledky. S: Makroekonomické implikácie rastu verejného dlhu. Spôsoby riešenia verejného dlhu. 11. P: Koexistencia sektorov národného hospodárstva – Vzťah substitúcie a vzťah komplementarity sektorov národného hospodárstva, verejno-súkromné partnerstvá. S: Súčasné trendy v oblasti verejných financií. Spolupráca sektorov národného hospodárstva. |
||||||||||||||
Odporúčaná literatúra: TKÁČOVÁ, A., MALIČKÁ, L. (2018). Stručný prierez verejnými financiami. 1. vyd. Košice : TUKE. ISBN 978-80-553-2938-3. MEDVEĎ, J, NEMEC, J. a kol.: Verejné financie, Bratislava, 2011. DVOŘÁK, P.: Veřejné finance, fiskální nerovnováha a finanční krize. C H Beck, 2008. STIGLITZ, J.E.: Ekonomie veřejného sektoru. Grada, Praha 1997. MUSGRAVE, R.A., MUSGRAVEOVÁ, P.B.: Veřejné finance v teórie a praxi, Management Press, Praha, 1994. HYMAN, D. N. (2014). Public Finance: A Contemporary Application of Theory to Policy, 11E. Cengage Learning. ISBN: 978-1-285-17395-5 |
||||||||||||||
Odporúčané voliteľné súčasti programu: |
||||||||||||||
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: | ||||||||||||||
Poznámky: | ||||||||||||||
Hodnotenie predmetov: Celkový počet hodnotených študentov: 2433 |
||||||||||||||
A | B | C | D | E | FX | |||||||||
6% | 15% | 23% | 27% | 23% | 7% | |||||||||
Zabezpečuje: Ing. Andrea Tkáčová, PhD. Ing. Peter Tóth, PhD. doc. Ing. Lenka Maličká, PhD. |
||||||||||||||
Dátum poslednej zmeny: 31.08.2023 | ||||||||||||||
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program | ||||||||||||||