INFORMAČNÝ LIST PREDMETU
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Fakulta: Ekonomická fakulta
Pracovisko: Katedra financií
Kód predmetu: 2611114 Názov predmetu: Verejné financie
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby: Prednáška, Seminár
Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):
Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 2,2
Externá forma štúdia (hodiny za semester): LS 26,26
Metóda štúdia:
Počet kreditov: 5
Odporúčaný semester štúdia: LS
Odporúčaný semester Študijný program Stupeň štúdia Metóda štúdia
3.rok LS Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Bc_D_sk) 1. Prezenčná
4.rok LS Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Bc_E_sk) 1. Prezenčná
Stupeň štúdia:
Podmieňujúce predmety:
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Zápočet a skúška
Priebežné hodnotenie (PH): Študent prospeje v PH a získa zápočet, keď splní podmienku získať min. 16% z 30%.
zápočtová písomka, semestrálny projekt
Študent prospeje v PH a získa zápočet keď splní podmienku získať min. 17% z 30%.V priebehu semestra môže študent získať max. 30%. Max 10% môže študent získať za semestrálny projekt, pričom študentom je pridelený výber témy. Semestrálny projekt by mal obsahovať analýzu údajov z oblasti verejných financií. Max. 20% môže študent získať za zápočtovú písomku. Je nutné získať nadpolovičný počet bodov tak z projektu ako aj zo zápočtovej písomky.
Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 36% z 70%.
skúška
Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 36% z 70%.Max. 70% môže študent získať na ústnej skúške, pri ktorej sa prostredníctvom dvoch otázok overuje aplikácia teoretických poznatkov na praktické situácie s dôrazom na interdependenciu makroekonomických kategórií.
CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE (študijný poriadok).
Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia)
Výsledky vzdelávania:
Cieľom predmetu je naučiť študentov základy verejných financií a odpovedať tak na otázky ohľadom opodstatnenosti intervencií štátu do ekonomiky, rozsahu verejného sektora v tom ktorom štáte, pochopiť princípy fungovania daňového systému a poznať príčiny rastu verejných výdavkov a verejného dlhu. Študenti pochopia previazanosť aktivít verejného a súkromného sektora prostredníctvom teoretických konceptov a naučia sa ich overovať prostredníctvom empirického výskumu. Prostredníctvom dobrovoľnej aktivity sa u študentov podporuje záujem, angažovanosť a rozhľad v danej oblasti. Pri výbere tém, s ktorými sa študenti prezentujú a o ktorých diskutujú počas semestra, im je ponechaná plná voľnosť výberu, čo ich motivuje k bádaniu a objavovaniu, čo všetko do daného predmetu spadá. To ich zároveň podnecuje k premýšľaniu a kladeniu otázok.
Po absolvovaní predmetu by mal študent mať:
- vedomosti - študenti získajú odborné vedomosti v oblasti predpokladov, princípov a limitov fungovania dichotomického vzťahu verejného sektora a verejných financií. Študenti získajú poznatky o makroekonomických implikáciách verejných výdavkov na ekonomiku.
- zručnosti - študenti získajú zručnosti v oblasti realizácie analýz efektívnosti kategórií, ktorých merateľnosť je obtiažna a sú orientované predovšetkým na zvýšenie spoločenského blahobytu. Prehlbujú tiež zručnosti v oblasti práce s údajmi, v oblasti prezentácie vlastných výstupov a v oblasti argumentácie.
- kompetentnosti - po absolvovaní premetu je študent schopný kriticky zhodnotiť vplyv politických rozhodnutí príznačných pre oblasť verejných financií na ekonomické kategórie a argumentovať v téme. Študent je schopný pri riešení príkladov z praxe aplikovať teoretické vedomosti a rozpoznať konanie, ktoré môže prispieť k zvýšeniu spoločenského blahobytu.
V predmete sú využívané klasické a inovatívne výučbové predmety. Expozičná výučbová metóda sa využíva na prednáškach, pričom je doplňovaná motivačnými metódami ako motivačný rozhovor, prípadové štúdie a problémové vyučovanie. Na seminároch sú využívané fixačné metódy a inovatívne metódy ako skupinové vyučovanie, problémové vyučovanie, projektové vyučovanie a motivačné metódy ako diskusia a situačné metódy, ktorými sa podporuje rozvoj zručností a kompetentností študentov. Povaha predmetu si vyžaduje aj metódy samostatnej práce študenta – práca s informačnými zdrojmi, samoštúdium literatúry a práca na semestrálnom projekte.
Stručná osnova predmetu:
1.P: Verejný sektor a verejné financie - Vymedzenie základných pojmov a väzieb. Nutnosť existencie verejného sektora. Funkcie verejných financií - alokačná, redistribučná a stabilizačná.
S: Pozícia verejného sektora v národnom hospodárstve. Komparácia sektorov národného hospodárstva. Trhové zlyhania a  zlyhania vlády.
2 .P: Ekonomická analýza verejných statkov - Typológia statkov. Definícia verejných statkov. Zmiešané statky.
S: Statky poskytované verejným sektorom – grafické riešenia. Paretovské zlepšenie a paretovské zhoršenie.
3. P: Externality – Charakteristika, členenie a príklady externalít.
S: Trhové riešenia externalít. Vládne riešenia externalít.
4.  P: Teória verejnej voľby – Mechanizmy alokácie verejných zdrojov. Činitele ovplyvňujúc prístup obyvateľstva k verejným výdavkom. Vplyv rozdielnych príjmov na dopyt po verejných výdavkoch.
S: Niskanenov model byrokracie. Dilema väzňa. Lindahlov model. Arrowova teoréma nemožnosti.
5. P: Verejné príjmy – Význam a klasifikácia verejných príjmov.
S: Verejná rozpočtová sústava. Rozpočtové zásady a rozpočtový proces. Rozpočtová skladba. Príjmy a výdavky verejných rozpočtov. Štátny rozpočet – charakteristika.
6. P: Dane – Charakteristika dane. Efektívnosť daní. Daňové bremeno. Daňové incidencie.
S: Riešene aplikačných úloh – daňové bremeno.
7. P: Verejné výdavky. Príčiny rastu verejných výdavkov. Teórie rastu verejných výdavkov.
S. Priebežná písomná previerka.
8. P: Analýza efektívnosti verejných výdavkov.
S: Riešenie aplikačných úloh – CBA, CMA, CUA, CEA.
9. P: Verejný deficit - Charakteristika deficitu. Teoretické prístupy k deficitu. Príčiny a dôsledky deficitu.
S: Makroekonomické implikácie verejného deficitu. Spôsoby riešenia verejného deficitu.
10. P: Verejný dlh – Charakteristika verejného dlhu. Členenie verejného dlhu. Príčiny rastu verejného dlhu a jeho dôsledky.
S: Makroekonomické implikácie rastu verejného dlhu. Spôsoby riešenia verejného dlhu.
11. P: Koexistencia sektorov národného hospodárstva – Vzťah substitúcie a vzťah komplementarity sektorov národného hospodárstva, verejno-súkromné partnerstvá.
S: Súčasné trendy v oblasti verejných financií. Spolupráca sektorov národného hospodárstva.
Odporúčaná literatúra:
TKÁČOVÁ, A., MALIČKÁ, L. (2018). Stručný prierez verejnými financiami. 1. vyd. Košice : TUKE. ISBN 978-80-553-2938-3.
MEDVEĎ, J, NEMEC, J. a kol.: Verejné financie, Bratislava, 2011.
DVOŘÁK, P.: Veřejné finance, fiskální nerovnováha a finanční krize. C H Beck, 2008.
STIGLITZ, J.E.: Ekonomie veřejného sektoru. Grada, Praha 1997.
MUSGRAVE, R.A., MUSGRAVEOVÁ, P.B.: Veřejné finance v teórie a praxi, Management Press, Praha, 1994.
HYMAN, D. N. (2014).  Public Finance: A Contemporary Application of Theory to Policy, 11E. Cengage Learning. ISBN: 978-1-285-17395-5
Odporúčané voliteľné súčasti programu:
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu:
Poznámky:
Hodnotenie predmetov:
Celkový počet hodnotených študentov: 2433
  A B C D E FX  
  6% 15% 23% 27% 23% 7%  
Zabezpečuje:
Ing. Andrea Tkáčová, PhD.
Ing. Peter Tóth, PhD.
doc. Ing. Lenka Maličká, PhD.
Dátum poslednej zmeny: 31.08.2023
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program