INFORMAČNÝ LIST PREDMETU | ||||||||||||||
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach | ||||||||||||||
Fakulta: Ekonomická fakulta | ||||||||||||||
Pracovisko: Katedra financií |
||||||||||||||
Kód predmetu: 2406491 | Názov predmetu: Financie územných samospráv | |||||||||||||
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností: Forma výučby: Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách): Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): - Externá forma štúdia (hodiny za semester): ZS Metóda štúdia: |
||||||||||||||
Počet kreditov: 5 | ||||||||||||||
Odporúčaný semester štúdia: ZS | ||||||||||||||
Odporúčaný semester | Študijný program | Stupeň štúdia | Metóda štúdia | |||||||||||
2.rok ZS | Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Ing_D_sk) | 2. | Prezenčná | |||||||||||
3.rok ZS | Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Ing_E_sk) Ekonomika a manažment verejnej správy (EaMVS_Bc_D_sk) |
2. 1. |
Prezenčná Prezenčná |
|||||||||||
Stupeň štúdia: | ||||||||||||||
Podmieňujúce predmety: | ||||||||||||||
Podmienky na absolvovanie predmetu: Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Zápočet a skúška Priebežné hodnotenie (PH): Študent prospeje v PH a získa zápočet, keď splní podmienku získať min. 21% z 40%. zápočtová písomka, semestrálny projekt, dobrovoľná aktivita Študent prospeje v PH a získa zápočet keď splní podmienku získať min. 21% z 40%.V priebehu semestra môže študent získať max. 40 %. Max. 10 % môže študent získať za dobrovoľnú aktivitu, tzv. aktívnu účasť na seminároch, pričom môže ísť o vyvolanie a pôsobenie v diskusii alebo prezentovanie vlastných príspevkov, postrehov resp. aktualít k preberaným témam. Max.10 % je určených na hodnotenie semestrálneho projektu zameraného na finančné hospodárenie a aktivity konkrétnej územnej samosprávy. Max. 20 % je určených na zápočtovú písomku, ktorá je prednostne zameraná na zvládnutie komplexného praktického príkladu z oblasti tvorby a analýzy územného rozpočtu s následnou aplikáciou teoretických poznatkov a legislatívne zakotvených limitov. Pre zvládnutie zápočtovej písomky je potrebné min. 11%. Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 31% z 60%. skúška Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 31% zo 60%.Max. 60 % je venovaných ústnej skúške, pri ktorej sa overujú aplikácie teoretických konceptov v praxi s dôrazom na interdependenciu ekonomických kategórií príznačných pre tento typ vednej disciplíny. CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE (študijný poriadok). Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia) |
||||||||||||||
Výsledky vzdelávania: Cieľom predmetu je naučiť študentov základné princípy financovania a hospodárenia lokálneho verejného sektora s dôrazom na vzájomnú prepojenosť jednotlivých úrovní verejnej rozpočtovej sústavy prostredníctvom fiškálneho federalizmu a transferových schém. Študenti pochopia previazanosť aktivít a financovania lokálnych vlád s centrálnou vládou prostredníctvom teoretických konceptov a naučia sa ich overovať prostredníctvom empirického výskumu. Prostredníctvom dobrovoľnej aktivity a semestrálneho projektu sa u študentov podporuje záujem, angažovanosť a rozhľad v danej oblasti. Pri výbere tém, s ktorými sa študenti prezentujú počas semestra, im je ponechaná plná voľnosť výberu, čo ich motivuje k bádaniu a objavovaniu, čo všetko do daného predmetu spadá. To ich zároveň podnecuje k premýšľaniu a kladeniu otázok. Pri hodnotení semestrálneho projektu sa okrem hĺbky realizovanej analýzy prihliada najmä na mieru vlastného prínosu spočívajúceho v kritickom zhodnotení pozorovaných výsledkov a ich dopadov na obyvateľstvo a argumentáciu študentov v následnej diskusii. Po absolvovaní predmetu by mali študenti mať: - vedomosti - študenti získajú odborné vedomosti v oblasti predpokladov, princípov a limitov fungovania územnej samosprávy v podmienkach rôznej miery fiškálnej decentralizácie a vedomosti o hypotézach makroekonomických implikácií fiškálnej decentralizácie a spôsoboch a výsledkoch ich empirického testovania. Prostredníctvom seminárnych prác si overia vedomosti v oblasti tvorby rozpočtu a výkazníctva a v oblasti využívania návratných a nenávratných zdrojov financovania. - zručnosti - študenti získajú zručnosti v tvorbe územného rozpočtu a v analýze základných ukazovateľov hodnotiacich finančné hospodárenie územných samospráv (finančná autonómia, daňová autonómia, transferová závislosť, zadlženosť). Prehlbujú tiež zručnosti v oblasti práce s údajmi, v oblasti prezentácie vlastných výstupov a v oblasti argumentácie. - kompetentnosti - po absolvovaní premetu je študent schopný kriticky zhodnotiť vplyv politických rozhodnutí príznačných pre oblasť verejných financií na ekonomické kategórie a argumentovať v téme. Študent je schopný pri riešení príkladov z praxe aplikovať teoretické vedomosti a rozpoznať konanie, ktoré môže prispieť k zvýšeniu spoločenského blahobytu. V predmete sú využívané klasické a inovatívne výučbové predmety. Expozičná výučbová metóda sa využíva na prednáškach, pričom je doplňovaná motivačnými metódami ako motivačný rozhovor, prípadové štúdie a problémové vyučovanie. Na seminároch sú využívané fixačné metódy a inovatívne metódy ako skupinové vyučovanie, problémové vyučovanie, projektové vyučovanie a motivačné metódy ako diskusia a situačné metódy, ktorými sa podporuje rozvoj zručností a kompetentností študentov. Povaha predmetu si vyžaduje aj metódy samostatnej práce študenta – práca s informačnými zdrojmi, samoštúdium literatúry a práca na semestrálnom projekte. |
||||||||||||||
Stručná osnova predmetu: 1. P: Územné aspekty verejného sektora, verejnej správy a ich rozpočtov. Vývoj územnej samosprávy. S: Charakteristika územnej samosprávy. Význam územnej samosprávy. 2. P: Postavenie a štruktúra verejnej správy v EÚ a SR. S: Štruktúra územnej samosprávy v EÚ. Regionálna a miestna úroveň územnej samosprávy 3. P: Teória fiškálneho federalizmu. Modely fiškálneho federalizmu. S: Plne centralizovaný, plne decentralizovaný a kombinovaný model fiškálneho federalizmu. Aplikácia modelu fiškálneho federalizmus na konkrétne podmienky v krajine. 4. P: Fiškálna decentralizácia. Charakteristika, výhody a nevýhody. S: Formy decentralizácie. Príčiny a predpoklady implementácie fiškálnej decentralizácie. Priebeh fiškálnej decentralizácie – prípadové štúdie. 5. P: Decentralizácia funkcií verejných financií – základné predpoklady podľa teórie fiškálneho federalizmu. S: Využitie funkcií verejných financií na nižších vládnych úrovniach – alokačná, redistribučná a stabilizačná funkcia verejných financií – prípadové štúdie. 6. P: Finančný systém územných samospráv – požiadavky, princípy a štruktúra. S: Miestne verejné financie. Miestne rozpočty. Rozpočtový proces a rozpočtové zásady. 7. P: Rozpočet územných samospráv - príjmy. Miestne dane. Ekonomické predpoklady dobrých miestnych daní. S: Miestne rozpočty – ekonomická klasifikácia príjmov. Druhy miestnych daní. 8. P: Rozpočet územných samospráv - Výdavky – význam a implikácie. S: Miestne rozpočty – ekonomická a funkčná klasifikácia výdavkov. 9. P: Majetok územných samospráv a hospodárenie s majetkom. S: Priebežná zápočtová písomka. 10. P: Finančná autonómia, fiškálna pozícia, fiškálna kapacita a fiškálna potreba. S: Riešenie aplikačných úloh – finančná autonómia, fiškálna pozícia a fiškálna kapacita. 11. P: Zadlženosť územných samospráv – limity zadlženosti, regulácie. S: Riešenie aplikačných úloh – výpočet celkovej zadlženosti a dlhovej služby. 12. P: Vertikálna a horizontálna fiškálna nerovnováha. Spôsoby fiškálneho vyrovnávania. S: Riešenie aplikačných úloh – klasifikácia rozpočtových položiek, zostavenie rozpočtu, prebytok, deficit. 13. P: Medziúrovňové vládne transfery – význam transferov, druhy transferov. S: Účelové transfery - transfery na prenesené kompetencie. Ekonomické argumenty v neprospech využívania všeobecných transferov. |
||||||||||||||
Odporúčaná literatúra: MALIČKÁ, L. (2021). Teória fiškálneho federalizmu ako subdisciplína verejných financií: východiská a implikácie. Košice : Technická univerzita v Košiciach. ISBN 978-80-553-3721-0. MALIČKÁ, L. (2017). Vybrané aspekty financií územných samospráv (2017). 2. aktual. vyd. Košice: TUKE. ISBN 978-80-553-2821-8. HYMAN, D. N. (2014). Public Finance: A Contemporary Application of Theory to Policy, 11E. Cengage Learning. ISBN: 978-1-285-17395-5 MUSGRAVE, R., MUSGRAVE, P. (2017) Public Finance in Theory and Practice, 5th Edition, McGraw Hill. OATES, W.E. (2011) Fiscal Federalism. Edward Eglar Publishig. |
||||||||||||||
Odporúčané voliteľné súčasti programu: Ako alternatívnu cestu pre študenta využijeme súbor prác študenta, ktoré môže prezentovať buď v rámci cvičení, resp. v rámci prednášok. Súbor bude hodnotený príslušnými pedagógmi podľa rozsahu, kvality a úrovne prezentácie. |
||||||||||||||
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: | ||||||||||||||
Poznámky: | ||||||||||||||
Hodnotenie predmetov: Celkový počet hodnotených študentov: 2444 |
||||||||||||||
A | B | C | D | E | FX | |||||||||
7% | 19% | 30% | 28% | 14% | 2% | |||||||||
Zabezpečuje: doc. Ing. Lenka Maličká, PhD. Ing. Andrea Tkáčová, PhD. Ing. Peter Tóth, PhD. |
||||||||||||||
Dátum poslednej zmeny: 31.08.2023 | ||||||||||||||
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program | ||||||||||||||