INFORMAČNÝ LIST PREDMETU
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Fakulta: Ekonomická fakulta
Pracovisko: Katedra financií
Kód predmetu: 2406491 Názov predmetu: Financie územných samospráv
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby:
Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):
Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): -
Externá forma štúdia (hodiny za semester): ZS
Metóda štúdia:
Počet kreditov: 5
Odporúčaný semester štúdia: ZS
Odporúčaný semester Študijný program Stupeň štúdia Metóda štúdia
2.rok ZS Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Ing_D_sk) 2. Prezenčná
3.rok ZS Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Ing_E_sk)
Ekonomika a manažment verejnej správy (EaMVS_Bc_D_sk)
2.
1.
Prezenčná
Prezenčná
Stupeň štúdia:
Podmieňujúce predmety:
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Zápočet a skúška
Priebežné hodnotenie (PH): Študent prospeje v PH a získa zápočet, keď splní podmienku získať min. 21% z 40%.
zápočtová písomka, semestrálny projekt, dobrovoľná aktivita
Študent prospeje v PH a získa zápočet keď splní podmienku získať min. 21% z 40%.V priebehu semestra môže študent získať max. 40 %. Max. 10 % môže študent získať za dobrovoľnú aktivitu, tzv. aktívnu účasť na seminároch, pričom môže ísť o vyvolanie a pôsobenie v diskusii alebo prezentovanie vlastných príspevkov, postrehov resp. aktualít k preberaným témam. Max.10 % je určených na hodnotenie semestrálneho projektu zameraného na finančné hospodárenie a aktivity konkrétnej územnej samosprávy. Max. 20 % je určených na zápočtovú písomku, ktorá je prednostne zameraná na zvládnutie komplexného praktického príkladu z oblasti tvorby a analýzy územného rozpočtu s následnou aplikáciou teoretických poznatkov a legislatívne zakotvených limitov. Pre zvládnutie zápočtovej písomky je potrebné min. 11%.
Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 31% z 60%.
skúška
Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 31% zo 60%.Max. 60 % je venovaných ústnej skúške, pri ktorej sa overujú aplikácie teoretických konceptov v praxi s dôrazom na interdependenciu ekonomických kategórií príznačných pre tento typ vednej disciplíny.
CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE (študijný poriadok).
Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia)
Výsledky vzdelávania:
Cieľom predmetu je naučiť študentov základné princípy financovania a hospodárenia lokálneho verejného sektora s dôrazom na vzájomnú prepojenosť jednotlivých úrovní verejnej rozpočtovej sústavy prostredníctvom fiškálneho federalizmu a transferových schém. Študenti pochopia previazanosť aktivít a financovania lokálnych vlád s centrálnou vládou prostredníctvom teoretických konceptov a naučia sa ich overovať prostredníctvom empirického výskumu. Prostredníctvom dobrovoľnej aktivity a semestrálneho projektu sa u študentov podporuje záujem, angažovanosť a rozhľad v danej oblasti. Pri výbere tém, s ktorými sa študenti prezentujú počas semestra, im je ponechaná plná voľnosť výberu, čo ich motivuje k bádaniu a objavovaniu, čo všetko do daného predmetu spadá. To ich zároveň podnecuje k premýšľaniu a kladeniu otázok. Pri hodnotení semestrálneho projektu sa okrem hĺbky realizovanej analýzy prihliada najmä na mieru vlastného prínosu spočívajúceho v kritickom zhodnotení pozorovaných výsledkov a ich dopadov na obyvateľstvo a argumentáciu študentov v následnej diskusii.
Po absolvovaní predmetu by mali študenti mať:
- vedomosti - študenti získajú odborné vedomosti v oblasti predpokladov, princípov a limitov fungovania územnej samosprávy v podmienkach rôznej miery fiškálnej decentralizácie a vedomosti o hypotézach makroekonomických implikácií fiškálnej decentralizácie a spôsoboch a výsledkoch ich empirického testovania. Prostredníctvom seminárnych prác si overia vedomosti v oblasti tvorby rozpočtu a výkazníctva a v oblasti využívania návratných a nenávratných zdrojov financovania.
- zručnosti - študenti získajú zručnosti v tvorbe územného rozpočtu a v analýze základných ukazovateľov hodnotiacich finančné hospodárenie územných samospráv (finančná autonómia, daňová autonómia, transferová závislosť, zadlženosť). Prehlbujú tiež zručnosti v oblasti práce s údajmi, v oblasti prezentácie vlastných výstupov a v oblasti argumentácie.
- kompetentnosti - po absolvovaní premetu je študent schopný kriticky zhodnotiť vplyv politických rozhodnutí príznačných pre oblasť verejných financií na ekonomické kategórie a argumentovať v téme. Študent je schopný pri riešení príkladov z praxe aplikovať teoretické vedomosti a rozpoznať konanie, ktoré môže prispieť k zvýšeniu spoločenského blahobytu.
V predmete sú využívané klasické a inovatívne výučbové predmety. Expozičná výučbová metóda sa využíva na prednáškach, pričom je doplňovaná motivačnými metódami ako motivačný rozhovor, prípadové štúdie a problémové vyučovanie. Na seminároch sú využívané fixačné metódy a inovatívne metódy ako skupinové vyučovanie, problémové vyučovanie, projektové vyučovanie a motivačné metódy ako diskusia a situačné metódy, ktorými sa podporuje rozvoj zručností a kompetentností študentov. Povaha predmetu si vyžaduje aj metódy samostatnej práce študenta – práca s informačnými zdrojmi, samoštúdium literatúry a práca na semestrálnom projekte.
Stručná osnova predmetu:
1. P: Územné aspekty verejného sektora, verejnej správy a ich rozpočtov. Vývoj územnej samosprávy.
S: Charakteristika územnej samosprávy. Význam územnej samosprávy.
2. P: Postavenie a štruktúra verejnej správy v EÚ a SR.
S:  Štruktúra územnej samosprávy v EÚ. Regionálna a miestna úroveň územnej samosprávy
3. P: Teória fiškálneho federalizmu. Modely fiškálneho federalizmu.
S: Plne centralizovaný, plne decentralizovaný a kombinovaný model fiškálneho federalizmu. Aplikácia modelu fiškálneho federalizmus na konkrétne podmienky v krajine.
4. P: Fiškálna decentralizácia. Charakteristika, výhody a nevýhody.
S: Formy decentralizácie. Príčiny a predpoklady implementácie fiškálnej decentralizácie. Priebeh fiškálnej decentralizácie – prípadové štúdie.
5. P: Decentralizácia funkcií verejných financií – základné predpoklady podľa teórie fiškálneho federalizmu.
S: Využitie funkcií verejných financií na nižších vládnych úrovniach – alokačná, redistribučná a stabilizačná funkcia verejných financií – prípadové štúdie.
6. P: Finančný systém územných samospráv – požiadavky, princípy a štruktúra.
S: Miestne verejné financie. Miestne rozpočty. Rozpočtový proces a rozpočtové zásady.
7. P: Rozpočet územných samospráv  - príjmy. Miestne dane. Ekonomické predpoklady dobrých miestnych daní.
S:  Miestne rozpočty – ekonomická klasifikácia príjmov. Druhy miestnych daní.
8. P: Rozpočet územných samospráv  - Výdavky – význam a implikácie.
S: Miestne rozpočty – ekonomická a funkčná klasifikácia výdavkov.
9. P: Majetok územných samospráv a hospodárenie s majetkom.
S: Priebežná zápočtová písomka.
10. P: Finančná autonómia, fiškálna pozícia, fiškálna kapacita a fiškálna potreba.
S: Riešenie aplikačných úloh – finančná autonómia, fiškálna pozícia a fiškálna kapacita.
11. P:  Zadlženosť územných samospráv – limity zadlženosti, regulácie.
S: Riešenie aplikačných úloh – výpočet celkovej zadlženosti a dlhovej služby.
12. P: Vertikálna a horizontálna fiškálna nerovnováha. Spôsoby fiškálneho vyrovnávania.
S:  Riešenie aplikačných úloh – klasifikácia rozpočtových položiek, zostavenie rozpočtu, prebytok, deficit.
13. P: Medziúrovňové vládne transfery – význam transferov, druhy transferov.
S: Účelové transfery - transfery na prenesené  kompetencie. Ekonomické argumenty v neprospech využívania všeobecných transferov.
Odporúčaná literatúra:
MALIČKÁ, L. (2021). Teória fiškálneho federalizmu ako subdisciplína verejných financií: východiská a implikácie. Košice : Technická univerzita v Košiciach. ISBN 978-80-553-3721-0.
MALIČKÁ, L. (2017). Vybrané aspekty financií územných samospráv (2017). 2. aktual. vyd.  Košice: TUKE. ISBN 978-80-553-2821-8.
HYMAN, D. N. (2014).  Public Finance: A Contemporary Application of Theory to Policy, 11E. Cengage Learning. ISBN: 978-1-285-17395-5
MUSGRAVE, R., MUSGRAVE, P. (2017) Public Finance in Theory and Practice, 5th Edition, McGraw Hill.
OATES, W.E. (2011) Fiscal Federalism. Edward Eglar Publishig.
Odporúčané voliteľné súčasti programu:
Ako alternatívnu cestu pre študenta využijeme súbor prác študenta, ktoré môže prezentovať buď v rámci cvičení, resp. v rámci prednášok. Súbor bude hodnotený príslušnými pedagógmi podľa rozsahu, kvality a úrovne prezentácie.
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu:
Poznámky:
Hodnotenie predmetov:
Celkový počet hodnotených študentov: 2444
  A B C D E FX  
  7% 19% 30% 28% 14% 2%  
Zabezpečuje:
doc. Ing. Lenka Maličká, PhD.
Ing. Andrea Tkáčová, PhD.
Ing. Peter Tóth, PhD.
Dátum poslednej zmeny: 31.08.2023
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program