INFORMAČNÝ LIST PREDMETU
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Fakulta: Ekonomická fakulta
Pracovisko: Katedra financií
Kód predmetu: 35000268 Názov predmetu: Verejná voľba
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby:
Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):
Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): -
Externá forma štúdia (hodiny za semester): ZS
Metóda štúdia:
Počet kreditov: 3
Odporúčaný semester štúdia: ZS
Odporúčaný semester Študijný program Stupeň štúdia Metóda štúdia
1.rok ZS Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Ing_D_sk)
Ekonomika a manažment verejnej správy (EaMVS_Ing_D_sk)
2.
2.
Prezenčná
Prezenčná
Stupeň štúdia:
Podmieňujúce predmety:
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Klasifikovaný zápočet
Priebežné hodnotenie (PH):
Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 51% z 100%.
písomný test, semestrálny projekt.
Študent prospeje v ZH, keď splní podmienku získať min. 52% zo 100%.Hodnotenie predmetu (klasifikovaný zápočet) je rozdelený na dve časti. Max. 50% je venovaných semestrálnemu projektu, ktorého tému si študenti volia podľa vlastného uváženia. Podľa počtu študentov prihlásených na predmet pracujú študenti na semestrálnom projekte v malých skupinách alebo samostatne. Pri prezentovaní projektu simulujú študenti politický rozhodovací proces, preto si v skupine musia rozdeliť úlohy, t.j. jeden študent vypracováva a prezentuje úvod do témy (akoby predkladal návrh na zmenu súčasného stavu), druhý študent argumentuje v prospech návrhu a tretí študent argumentuje v neprospech návrhu. Po prezentácii a argumentácii k téme čelia prezentujúci študenti otázkam z pléna (tvoria ho ostatní študenti zapísaní na predmet) a diskusii. Téma sa uzatvára anonymným hlasovaním, kde každý študent predmetu vyjadrí svoje preferencie v téme tak, že sa prikloní k študentovi argumentujúcemu v prospech návrhu, argumentujúcemu v neprospech návrhu, alebo ostane indiferentný. V prípade, že študent vypracováva semestrálny projekt sám, podľa dopredu vypracovaného harmonogramu prezentovania semestrálnych projektov mu je pridelený moderátor a diskutant, pričom prezentujúci študent je postavený do role argumentujúceho v prospech danej témy. Hodnotenie semestrálneho projektu je zamerané na obsah témy (komplexnosť spracovania) a konštruktívnu argumentáciu. Pre zvládnutie semestrálneho projektu je potrebných 26%. Zvyšných max. 50% bodov môže študent získať prostredníctvom zápočtovej písomky s uzatvorenými otázkami. Pre zvládnutie zápočtovej písomky je potrebné min. 26%.
CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE (študijný poriadok).
Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia)
Výsledky vzdelávania:
Cieľom predmetu je naučiť študentov základné princípy fungovania verejnej, t.j. kolektívnej (politickej) voľby v komparácii s princípmi fungovania súkromného sektora. Študenti pochopia objektívne a subjektívne faktory altruistického a egoistického správania sa ekonomického subjektu, pričom daný problém je vsadený do podmienok rozhodovania sa vo verejnom sektore. Prostredníctvom teoretických konceptov sú študentom vysvetľované princípy politického trhu, pričom preberané témy ozrejmujú predpoklady a limity rozhodovania sa politického telesa v podmienkach zastupiteľskej demokracie a predpoklady a limity rozhodovania sa voličov pri priamej voľbe. Prostredníctvom semestrálneho projektu sa u študentov podporuje záujem, angažovanosť a rozhľad v danej oblasti. Pri výbere tém projektov, s ktorými sa študenti prezentujú počas semestra, im je ponechaná plná voľnosť výberu, čo ich motivuje k bádaniu a objavovaniu, čo všetko do daného predmetu spadá. To ich zároveň podnecuje k premýšľaniu a kladeniu otázok. Pri hodnotení semestrálneho projektu sa okrem hĺbky realizovanej analýzy prihliada najmä na mieru vlastného prínosu spočívajúceho v podloženej argumentácii a v následnej diskusii.
Po absolvovaní predmetu by mal študent mať:
- vedomosti - študenti získajú odborné vedomosti v oblasti rozhodovacích procesov vo verejnom a súkromnom sektore, keď sa o ekonomických záležitostiach rozhoduje politicky resp. kolektívne. Prostredníctvom semestrálnych projektov sa oboznámia so zložitosťou kolektívneho (politického) rozhodovacieho procesu, pretože musia zvažovať prínosy a dopady svojich rozhodnutí na celospoločenský blahobyt ako aj na blahobyt jednotlivcov.
- zručnosti - študenti získajú zručnosti v vyhodnocovaní ekonomických a sociálnych dôsledkov vládnych rozhodnutí. Prehlbujú tiež zručnosti v oblasti prezentácie vlastných výstupov a v oblasti argumentácie.
- kompetentnosti - po absolvovaní premetu je študent schopný kriticky zhodnotiť vhodnosť politických rozhodovacích mechanizmov v konkrétnych situáciách a argumentovať v téme. Študent je schopný zvažovať teoretické a praktické limity kolektívnych rozhodovacích mechanizmov a rozpoznať konanie, ktoré môže prispieť k zvýšeniu spoločenského blahobytu.
V predmete sú využívané klasické a inovatívne výučbové predmety. Expozičná výučbová metóda je doplňovaná motivačnými metódami ako motivačný rozhovor, prípadové štúdie, diskusia a situačné metódy. Využívané sú aj inovatívne metódy ako skupinové vyučovanie, problémové vyučovanie, projektové vyučovanie, ktorými sa podporuje rozvoj zručností a kompetentností študentov. Povaha predmetu si vyžaduje aj metódy samostatnej práce študenta – práca s informačnými zdrojmi, samoštúdium literatúry a práca na semestrálnom projekte.
Stručná osnova predmetu:
1. P: Podstata a úloha verejného sektora. Verejný sektor a verejná voľba. Rozhodovanie vo verejnom sektore.
2. P: Teória verejnej voľby, základné princípy, predstavitelia teórie verejnej voľby.
3. P: Verejný záujem a osobný záujem.  
4. P: Kritériá pre pravidlá spoločenskej voľby.  
5. P: Volebné právo. Hodnota volebného hlasu.
6. P: Hlasovacie mechanizmy. Priama a nepriama demokracia.
7. P: Väčšinové hlasovanie. Transakčné náklady a netrhové rozhodovanie.  
8. P: Alternatívne hlasovacie a rozhodovacie pravidlá.
9. P: Teória racionálnej ignorancie. Teória sociálneho tlaku. Teória racionálnej neúčasti.
10. P: Podstata a úlohy byrokracie vo verejnej voľbe. Príčiny neefektívnosti byrokracie a možnosti nápravy.  
11. P: Verejné výdavkové programy a verejné služby. Význam cieľov a rizika pri tvorbe a hodnotení verejných výdavkových programov.
12. P: Komparácia súkromného a politického trhu.
13. P: Prezentácia semestrálnych prác. Hodnotenie výsledkov semestrálnych prác.
Odporúčaná literatúra:
MALIČKÁ, L. 2017. Verejná voľba. 1. vyd. Košice : TUKE.  ISBN 978-80-553-2822-5.
JOHNSON, D.B.1997. Teória verejnej voľby, SOFA
JACKSON,P. M., BROWN,C.V. 2003. Ekonomie veřejného sektoru, Eurolex Bohemia, Praha
STIGLITZ, J.E.1997. Ekonomie veřejného sektoru. Grada, Praha
OCHRANA, F. 2005. Nákladově úžitkové metody ve veřejném sektore, Ekopress, Praha
BUCHANAN, J.M. 1998. Veřejné finance v demokratickém systému, Computer Press, Brno.
MUSGRAVE, R., MUSGRAVE, P. (2017) Public Finance in Theory and Practice, 5th Edition, McGraw Hill.
JOHNSON, D.B. (1991). Public Choice: An Introduction to the New Political Economy. Mayfield Pub Co.
BUCHANAN, J.M. (1999). Public Finance in Democratic Process: Fiscal Institutions and Individual Choice. Liberty Fund. ISBN 978-0-86597-218-6
Odporúčané voliteľné súčasti programu:
Ako alternatívnu cestu pre študenta využijeme súbor prác študenta, ktoré môže prezentovať buď v rámci cvičení, resp. v rámci prednášok. Súbor bude hodnotený príslušnými pedagógmi podľa rozsahu, kvality a úrovne prezentácie.
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu:
Poznámky:
Hodnotenie predmetov:
Celkový počet hodnotených študentov: 174
  A B C D E FX  
  16% 41% 27% 6% 1% 9%  
Zabezpečuje:
doc. Ing. Lenka Maličká, PhD.
Dátum poslednej zmeny: 31.08.2023
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program