INFORMAČNÝ LIST PREDMETU
Vysoká škola: Technická univerzita v Košiciach
Fakulta: Ekonomická fakulta
Pracovisko: Katedra aplikovanej matematiky a hospodárskej informatiky
Kód predmetu: 35000219 Názov predmetu: Informatika II.
Druh, rozsah a metóda vzdelávacích činností:
Forma výučby: Prednáška, Cvičenie numerické
Odporúčaný rozsah výučby (v hodinách):
Denná forma štúdia (hodiny za týždeň): 2,2
Externá forma štúdia (hodiny za semester): LS 26,26
Metóda štúdia:
Počet kreditov: 4
Odporúčaný semester štúdia: LS
Odporúčaný semester Študijný program Stupeň štúdia Metóda štúdia
1.rok LS Ekonomika a manažment verejnej správy (EaMVS_Bc_D_sk)
Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Bc_D_sk)
Financie, bankovníctvo a investovanie (FBI_Bc_E_sk)
1.
1.
1.
Prezenčná
Prezenčná
Prezenčná
Stupeň štúdia:
Podmieňujúce predmety:
Podmienky na absolvovanie predmetu:
Spôsob hodnotenia a skončenia štúdia predmetu: Zápočet a skúška
Priebežné hodnotenie (PH): Študent prospeje v PH a získa zápočet, keď splní podmienku získať min. 21% z 40%.
Priebežné hodnotenie predmetu je zastúpené riešením praktických úloh s využitím aplikácií určených pre prácu s dátami.

Študent prospeje v PH a získa zápočet, keď splní podmienku získať min. 21% z 40%.
Záverečné hodnotenie (ZH): Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 31% z 60%.
Záverečné hodnotenie je zložené z viacerých častí v pomere 30%:30%:
- test teoretických vedomostí z oblasti podnikovej informatiky a
- semestrálneho projektu, ktorého hodnotenie pozostáva z hodnotenia kvality, rozsahu, relevancie odovzdaných výstupov, hodnotenia úrovne vzájomnej spolupráce a následnej odbornej diskusie na tému semestrálneho projektu.

Študent prospeje v ZH a úspešne vykoná skúšku, keď splní podmienku získať min. 31% zo 60%, pričom z teoretického testu musí získať minimálne 50%.
Celkové hodnotenie: CH je suma hodnotení získaných študentom za hodnotené obdobie. Celkový výsledok sa stanoví v súlade s vnútornými predpismi TUKE. (študijný poriadok, vnútorný predpis zásady doktorandského štúdia)
Výsledky vzdelávania:
Cieľom predmetu je poskytnúť základné poznatky o podnikovej informatike a pojmami spojenými s touto oblasťou. Obsahovo predmet nadväzuje na predmet Informatika I, pričom sa zameriava najmä na pozíciu dát v podnikoch súčasnosti, ich vznik, analýzu a vizualizáciu. V rámci predmetu sa študenti dozvedia o princípoch a metódach procesného a dátového modelovania a ich vzájomných súvislostiach, o možnostiach implementovania týchto metód do prostredia reálnych podnikov a naučia sa prakticky vytvárať základné modely využívané počas návrhu informačnej stratégie podniku. V rámci realizácie predmetu je využívaná kombinácia rozličných výučbových metód s cieľom zabezpečiť naplnenie stanovených cieľov predmetu a zvýšenia angažovanosti študentov na samotnom vzdelávacom procese. V predmete sú využívané klasické, aktivizujúce aj komplexné výučbové metódy. V rámci prednášok využívame interaktívnu prednášku spojenú s nastolením problému a možnou diskusiou so študentami na dané témy a use-case z danej oblasti prezentované spoločnosťami z praxe. V rámci cvičení využívame počítačom podporovanú výučbu uľahčujúcu problémové vyučovanie, ktoré využívame na získanie, podporu a rozvoj praktických zručností. S cieľom rozvíjať praktické zručnosti a kompetentnosti sme do výučby predmetu zaradili semestrálny projekt, ktorý využíva aj metódu hrania rolí a rozličné on-line aktivity, využívajúce gamifikáciu vzdelávacieho procesu. Úspešné ukončenie predmetu predpokladá aktívnu samostatnú prácu študenta, či už samoštúdium relevantnej literatúry, aktívne vyhľadávanie informácií v prostredí internetu a prácu s potrebnými aplikáciami umožňujúcimi vytváranie modelov podnikových procesov, systému riadenia bázy dát, tabuľkového procesora a pod.

Po absolvovaní predmetu by mal študent mať:
[i] vedomosti – pochopenie komponentov podnikovej informatiky, princípu vzniku, spracovania a využitia dát v riadení podniku; znalosť identifikácie a modelovania podnikových procesov, pochopenie vzťahov medzi procesmi a dátami v podniku;
[ii] zručnosti – zisťovanie a vyhľadávanie relevantných informácii v prostredí internetu, práca s tabuľkovým procesorom, systémom riadenia bázy dát, aplikáciami umožňujúcimi vytváranie modelov využívaných v informačnej stratégii podniku;
[iii] kompetentnosti – organizácia predmetu je zameraná najmä na úvod analýzu dát a praktické zručnosti študentov v oblasti spracovania dát. Vďaka projektovej výučbe však predmet rozvíja logické a kritické myslenie, tvorivosť, schopnosť prezentácie riešení a názorov. Zároveň pomáha zvyšovať úroveň informačnej a digitálnej gramotnosti študentov. Využitie semestrálneho projektu a jeho zameranie rozvíjajú rozhodovanie, tímovú prácu, analyzovanie a riešenie problémov.
Stručná osnova predmetu:
P1: Úvod do predmetu Informatika II; Informačné technológie v podniku
C1: Využitie aplikácie MS Excel pre základné spracovanie dát

P2: MS Excel v každodennej praxi podniku (prednáška realizovaná expertmi z praxe)
C2: Vytváranie jednoduchých prehľadov z dostupných finančných dát

P3: Úvod do informačných systémov podniku
C3: Zabezpečovanie a ochrana dát spracovávaných v prostredí aplikácie MS Excel

P4: Typy IS v podniku
C4: Automatizácia spracovania dát v prostredí MS Excel

P5: Podnikové procesy a ich modelovanie
C5: Praktická aplikácia získaných zručností s využitím verejne dostupných dát

P6: Využitie podnikových procesov a ich modelovania ako nástroja riadenia stratégie podniku (prednáška realizovaná expertmi z praxe)
C6: Zoznámenie sa s nástrojom pre modelovanie podnikových proces a jeho možnosti

P7: Správa a riadenie údajov v podniku
C7: Modelovanie jednoduchého podnikového procesu - metódou EPC

P8: Nástroje pre zber a spracovanie podnikových dát
C8: Modelovanie jednoduchého podnikového procesu - metódou BPMN

P9: Význam využitia dát pre business
C9: Zoznámenie sa SRBD a jeho možnosťami; Tvorba a úprava tabuliek; Jednoduchá práca s tabuľkami a dátami v nich

P10: Úvod do databázových systémov, Spracovanie dát pomocou SRBD, tvorba jednoduchých dátových modelov
C10: Práca s údajmi v SRBD - import dát, spájanie tabuliek, vytváranie jednoduchých dopytov, spájanie dopytov, vytváranie rozličných typov dopytov (krížový, vytvárací, pripájací, odstraňovací, dopyt nad dopytom, ...)

P11: Efektívnosť IS/IT v podniku a metódy jej hodnotenia
P11: Vytváranie jednoduchých formulárov a zostáv v SRBD

P12: Vizualizácia údajov v podniku
C12: Vytvorenie jednoduchej aplikácie v SRBD;

P13: Trendy v oblasti digitalizácie a podnikovej informatiky
C13: Písanie zápočtového testu praktických zručností
Odporúčaná literatúra:
1. P. Mihók, L. Révészová: Informačné systémy pre ekonómov, TU Košice, 2006 (dostupné cez ebooks TUKE)
2. L. Révészová, D. Paľová: Základy modelovania podnikových procesov, EkF TU Košice, 2009 (dostupné v kurze predmetu v rámci LMS Moodle)
3. D. Hudáková, D. Paľová: Spracovanie informácií pomocou nástrojov IKT, EkF TU Košice, 2009 (dostupné v kurze predmetu v rámci LMS Moodle)
4. J. Pokorný, M. Valenta: Databázové systémy - 2. přepracované vydání, ČVUT, 2020
5. J. Basl, R. Blažíček: Podnikové informační systémy, Grada, 2012 (dostupné cez ebooks TUKE)
6. K. Matiaško, M. Vajsová, M. Zábovský, M. Chochlík: Databázové systémy - Základy databázových systémov, EDIS, 2008
7. A. Oppel: SQL bez předchozích znalostí, Computer press, 2008
8. R. Vystavěl: Databáze a SQL pro začátečníky, moderníProgramování, 2021
9. B. Jelen: Microsoft Excel Pivot Table Data Crunching (Office 2021 and Microsoft 365), Pearson Education, 2022
10. A-W. Scheer: ARIS - Business Process Modeling, Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH a Co. KG, 2000
11. M. Weske: Business Process Management, Springer-Verlag Berlin and Heidelberg GmbH a Co. KG, 2019
12. N. George: Mastering Access 365, GTech Publishing, 2022



Odporúčané voliteľné súčasti programu:
Ako alternatívnu cestu pre študenta využívame hodnotenie vytváraného portfólia študentských prác, riešení samostatných praktických problémových úloh odovzdávaných prostredníctvom on-line vzdelávacieho systému.
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu: slovenský, anglický
Poznámky:
Hodnotenie predmetov:
Celkový počet hodnotených študentov: 1867
  A B C D E FX  
  3% 9% 20% 21% 8% 40%  
Zabezpečuje:
prof. Ing. Radoslav Delina, PhD.
Ing. Dana Paľová, PhD.
Dátum poslednej zmeny: 01.09.2023
Schválil: osoba/osoby zodpovedné za študijný program